DELÅRSRAPPORT 1 JANUARI – 31 MARS 2007

· Omsättningen ökade med 33 procent och uppgick till 63 (48) MSEK

· Orderingången ökade med 31 procent och uppgick till 67 (51) MSEK

· Rörelseresultatet ökade med 30 procent och uppgick till 5,5 (4,3) MSEK.

· Resultatet efter finansnetto uppgick till 5,8 (4,5)

· Resultatet efter skatt uppgick till 4,2 (3,2) MSEK

· Vinsten per aktie ökade med 34 procent och uppgick till 0,39 (0,29) kronor

Marknads- och affärsläget

Under 2006 var marknadsläget gott och även inledningen på 2007 har varit gynnsam. Det första kvartalet var det bästa första kvartal som Novotek presterat, mycket tack vare de strategiska förändringar som hittills genomförts.

Under första kvartalet har personalstyrkan ökat i flera dotterbolag för att stärka organisationen i den fortsatta utvecklingen. Detta gäller såväl försäljning och konsulter som applikationsingenjörer. Denna förstärkning kommer att fortsätta under andra kvartalet för att säkerställa tillväxten.

Integrationsarbetet har även fortsatt och investeringar i gemensamma system för administration och projekthantering kommer att göras under året. Dessa investeringar kommer på sikt att göra Novotek mera konkurrenskraftigt.

De förvärv som gjordes under 2006 har helt integrerats i verksamheten och påverkar såväl omsättning som vinst positivt.

Resultat och finansiell ställning

Novotek-koncernen redovisar för peroden 1 januari till 31 mars 2007 ett rörelseresultat på 5,5 (4,3) miljoner kronor. Resultatet efter finansnetto uppgick till 5,8 (4,5) miljoner kronor.

Nettoresultat per aktie uppgick till 0,39 (0,29) kronor.

Koncernens omsättning uppgick under perioden till 63,1 (47,5) miljoner kronor.

Rörelsemarginalen uppgick till 8,8 (9,0) procent.

Orderingången uppgick till 66,6 (50,7) miljoner kronor.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 15,1 (12,6) miljoner kronor.

Likvida medel ökade och uppgick till 76,1 (86,2) miljoner kronor.

Soliditeten uppgick till 59,3 (65,3) procent.

Förvärv

Den 20 december 2006 tecknades avtal om förvärv av Infratech AB som nu integrerats fullt i Novotek Sverige AB. Omsättningen i Infratech var på årsbasis ungefär 15 miljoner kronor under 2006. Förvärvet stärker Novotek både geografiskt i Göteborgsområdet och inom områdena infrateknik och processindustri. Infratech ingår i koncernredovisningen från och med 1 januari 2007.

Antalet anställda har under första kvartalet ökat med 17 personer.

Den 31 mars 2007 uppgick antalet anställda till 156 personer.

I jämförelse med den 31 mars 2006 är detta en ökning med 35 personer.

Investeringar

Årets bruttoinvesteringar i materiella anläggningstillgångar uppgår till 0,3 (0,4) miljoner kronor. Investering i balanserade utvecklingskostnader under året uppgår till 0,3 (0,0) miljoner kronor.

Redovisningsprinciper

Från och med 2005 tillämpar Novotek International Financial Reporting Standards, IFRS med de tillägg och undantag som följer av Redovisningsrådets rekommendation 30 och 32.

Delårsrapporten har i upprättats i enlighet med samma redovisningsprinciper och beräkningsmetoder som framgår av årsredovisningen 2006.

För flertalet av de rekommendationer som implementerats genom övergången till IFRS kom effekten att bli obefintlig eller begränsad avseende bolagets redovisning.

De IFRS-standarder och tolkningar som trätt i kraft efter den 31 december 2006 har inte haft någon väsentlig påverkan på koncernens finansiella rapporter för 2007.

Moderbolaget

Omsättningen uppgick under perioden 1 januari – 31 mars 2007 till 1,4 (1,3) miljoner kronor. Resultatet efter finansiella poster uppgick till 0,6 (0,6) miljoner kronor. Likvida medel och kortfristiga placeringar uppgick till 39,7 (51,3) miljoner kronor.

Utsikter

För resterande delen av 2007 förväntas fortsatt god efterfrågan inom Novoteks marknadsområde. Totalansvar för lösningar, produkter och tjänster inom Novoteks alla teknikområden bedöms få en allt större betydelse.

Nästa rapporttillfälle

Delårsrapport för perioden januari – juni år 2007 avges den 6 augusti 2007.

Malmö 8 maj 2007

Novotek AB (publ)

Tobias Antius

040-316915, 073-6338915

Delårsrapporten har ej varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

Novotek AB

Verksamheten

Novotek har sin kärnkompetens inom integrationslösningar för industriell IT och automation, vilka effektiviserar kundens informationshantering och produktionsprocesser. Genom ingående kunskaper om kundernas branscher och produktionsprocesser kan Novotek, genom att kombinera produkter och kringtjänster såsom konsulting och utbildning samt totala systemlösningar, säkerställa att våra kunder bibehåller och utvecklar sin konkurrenskraft. Vi har valt att kalla detta för den rätta mixen av produkter, tjänster och lösningar.

Novotek-aktien noteras på Stockholmsbörsens small caplista från juni 1999.

Som exempel på kunder kan nämnas: ABB, Akzo Nobel, Arla, Astra Zeneca, Ericsson, Fortum, Korsnäs, Lego, Novo Nordisk, Pfizer, Saab, Stora Enso, Tetra Pak, Volvo och VW.

Novotek AB, Box 16014, 200 25 Malmö

Tel : 040-316900