DELÅRSRAPPORT 1 JANUARI – 31 MARS 2010

• Rörelseintäkterna uppgick till 53,0 (72,4) MSEK

• Orderingången uppgick till 55,4 (77,2) MSEK

• Rörelseresultatet uppgick till 2,0 (2,7) MSEK

• Resultatet efter finansnetto uppgick till 1,4 (2,8)

• Resultatet efter skatt uppgick till 1,0 (1,9) MSEK

• Resultat per aktie uppgick till 0,1 (0,2) kronor

Marknadsläget har förbättrats jämfört med slutet av 2009. Kvartalet inleddes svagt, men under mars månad kunde en tydlig uppgång i orderingången skönjas.

Viktiga händelser under första kvartalet

Under kvartalet har Novotek fått en första order från Uponor på ett gemensamt produktions- förbättringssystem i alla deras Nordenfabriker. Novoteks lösning är baserad på den prisbelönta mjukvarusviten Proficy från General Electric. Systemet skall ge Uponor möjligheter att följa upp och få en överblick över alla sina nyckeltal inom produktionen.

Marknadsläget för 2010 är fortsatt mycket svårbedömt, men det finns positiva tecken på marknaden. Fokus ligger därför fortsatt under 2010 på att arbeta med att marknadsföra Novoteks unika lösningar, fördjupa kundrelationer och stärka den interna organisationen för att kunna möta efterfrågan när konjunkturen på allvar skjuter fart.

Novotek koncernen redovisar för perioden 1 januari till 31 mars 2010 ett rörelseresultat på 2,0 (2,7) miljoner kronor.

Resultatet efter finansnetto uppgick till 1,4 (2,8) miljoner kronor.

Resultat per aktie uppgick till 0,1 (0,2) kronor.

Koncernens rörelseintäkter uppgick under perioden till 53,0 (72,4) miljoner kronor.

Orderingången uppgick till 55,4 (77,2) miljoner kronor.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 6,7 (2,0) miljoner kronor.

Likvida medel uppgick till 44,7 (58,9) miljoner kronor.

Soliditeten uppgick till 59,9 (58,3) procent.

Utdelning

Styrelse och VD har i kallelsen till årsstämman föreslagit en utdelning till aktieägarna om 5,3 miljoner kronor.

Antalet anställda har under perioden januari till mars 2010 minskat med en person.

Den 31 mars 2010 uppgick antalet anställda till 136 personer.

I jämförelse med den 31 mars 2009 är detta en minskning med 33 personer. Försäljningen av verksamheten Novotek Systems Oy under 2009 innebar att antalet anställda minskade med 22 personer, vilka ingår i personalminskningen ovan i förhållande till mars 2009.

Årets bruttoinvesteringar i materiella anläggningstillgångar uppgår till 0,2 (0,1) miljoner kronor. Aktivering av balanserade utvecklingskostnader under året uppgår till 0,7 (0,3) miljoner kronor.

Rörelseintäkterna uppgick under perioden 1 januari – 31 mars 2010 till 2,9 (1,5) miljoner kronor. Resultatet efter finansiella poster uppgick till 2,9 (7,2) miljoner kronor. I resultatet ingår utdelning från koncernbolag med 3,0 (0,0) miljoner kronor. Likvida medel och kortfristiga placeringar uppgick till 10,8 (20,7) miljoner kronor.

23 augusti 2010, delårsrapport januari-juni 2010

16 november 2010, delårsrapport januari-september 2010

17 februari 2011, bokslutskommuniké 2010

Bolaget har tecknat avtal om försäljning av Novotek Systems Oy till företagsledningen i Finland. Det betalningsmässiga fullgörandet av denna affär kommer att ske under 6 år. Detta långsiktiga lån utgör en viss risk för Novotek koncernen beroende på marknadsutvecklingen för Novotek Systems Oy efter övertagandet. Denna risk kompenseras dock delvis av att Novotek enligt ingånget avtal har full insyn i Novotek Systems Oy efter övertagandet i kombination med säkerheter i bolaget. Koncernen kommer därför noggrant att övervaka denna utveckling för att minimera risken i detta kreditåtagande.

Koncernen har ett nära samarbete med GE Intelligent Platforms som är väsentligt för verksamheten och därmed en riskfaktor. Samarbetet sträcker sig dock mer än 20 år tillbaka i tiden.

Risker kan exempelvis också bestå av uteblivna order, leverans- och kvalitetsproblem från underleverantörer, betalningsinställelser och personalproblem.

Novotek har såväl försäljning som inköp i utländsk valuta och är därmed exponerad mot valutarisker. Koncernen valutasäkrar ej de olika valutaflödena men försöker i görligaste mån balansera de olika valutorna. För ytterligare beskrivning av koncernens risker hänvisas till senaste offentliggjorda årsredovisning.

Novotek Systems Oy genomgick våren 2009 en skatterevision. Enligt korrespondens med finska skattemyndigheterna, har indikerats att bolaget kan komma att drabbas av en tillkommande skattedebitering som följd av denna granskning. Styrelsen och ledningen anser dock skälen för dessa eventuellt tillkommande skattedebiteringar vara felaktiga, en inställning som även delas av koncernens skatteexperter. Om inte koncernen vinner framgång gentemot den finska skattemyndigheten anser ledningen att det svenska moderbolaget istället kommer att kunna erhålla motsvarande skattesänkning för dessa taxeringsperioder.

Denna delårsrapport har godkänts av styrelsen för offentliggörande. Novoteks delårsrapport har upprättats enligt International Financial Reporting Standards, IFRS, sådan den antagits av Europeiska Unionen med tillämpning av IAS 34 Delårsrapportering. Samma redovisningsprinciper och beräkningsgrunder som i senaste årsredovisningen har tillämpats med undantag för vissa nya standarder och tolkningar som tillämpas från och med 1 januari 2010.

Som framgår av årsredovisningen för 2009 skall omarbetade IFRS 3, Rörelseförvärv och ändrade IAS 27, Koncernredovisning och separata finansiella rapporter tillämpas från och med den 1 januari 2010.

Omarbetade IFRS 3 och ändrade IAS 27 har inte påverkat Novoteks redovisning.

Bokslutskommunikén för moderbolaget har upprättats i enlighet med årsredovisningslagen och Rådets rekommendation RFR 2.2 Redovisning för juridisk person.

Övriga IFRS-standarder och tolkningar, samt uttalanden från Rådet för finansiell rapportering som trätt i kraft efter den 31 december 2009 har inte haft någon väsentlig påverkan på koncernens finansiella rapporter för 2010, då de nya eller förändrade standarderna endast utgörs av förändringar avseende upplysningar eller presentation.

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att delårsrapporten ger en rättvisande översikt av företagets och koncernens verksamhet, ställning och resultat samt beskriver de väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som företaget, och de företag som ingår i koncernen, står inför.

Malmö 6 maj 2010

Göran Andersson Claes Lindqvist

Torsten Cegrell Ingvar Unnerstam

Martin Appelfeldt

CFO och personalchef

martin.appelfeldt@novotek.com

Informationen i denna delårsrapport är sådan som NOVOTEK AB (publ) skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 6 maj 2010 kl. 16.30 (CET).

Novotek AB

Verksamheten

Novotek har sin kärnkompetens inom integrationslösningar för industriell IT och Automation, vilka effektiviserar kundens informationshantering och produktionsprocesser. Genom ingående kunskaper om kundernas branscher och produktionsprocesser kan Novotek, genom att kombinera produkter och kringtjänster såsom konsulting och utbildning samt totala systemlösningar, säkerställa att våra kunder bibehåller och utvecklar sin konkurrenskraft. Vi har valt att kalla detta för den rätta mixen av produkter, tjänster och lösningar.

Novotek-aktien är noterad på OMX Nasdaq Nordic, Nordiska listan, Small cap sedan juni 1999.

Som exempel på kunder kan nämnas: AAK, AkzoNobel, Arla, Astra Zeneca, Ericsson, Fortum, Jotun, Korsnäs, Lego, Maxi, Navis, Novo Nordisk, Pfizer, Sandvik, Stora Enso, Tetra Pak, Uponor, Vattenfall, Volvo och Vägverket.

Novotek AB, Box 16014, 200 25 Malmö

Tel : 040-316900