DELÅRSRAPPORT JANUARI - SEPTEMBER 2010

(För komplett delårsrapport se bofogad fil)

• Rörelseintäkterna uppgick till 147 (179) MSEK, varav 39 (42) MSEK under tredje kvartalet.

• Orderingången uppgick till 140 (174) MSEK, varav 35 (35) MSEK under tredje kvartalet.

• Rörelseresultatet uppgick till 4,6 (-0,3) MSEK, varav 0,9 (-3,8) MSEK under tredje kvartalet.

• Resultatet efter finansnetto uppgick till 3,5 (-0,7), varav 0,8 (-4,3) MSEK under tredje kvartalet.

• Resultatet efter skatt uppgick till 2,7 (-3,8) MSEK, varav 1,0 (-5,8) MSEK under tredje kvartalet.

• Resultat per aktie uppgick till 0,2 (-0,3) kronor varav 0,1 (-0,5) kronor under tredje kvartalet.

MARKNADSLÄGE

En positiv trend i aktiviteten hos kunderna kan ses under slutet av tredje kvartalet, dock från en låg nivå, och flera investeringar som legat vilande har åter aktualiserats. Uppmuntrande är att order från nya kunder har erhållits samtidigt som en del befintliga kunder återkommit.

VIKTIGA HÄNDELSER UNDER TREDJE KVARTALET

I slutet av kvartalet vann Novotek pris för mest innovativa lösning på FHI mässan i Holland. Lösningen ger möjlighet för den enskilde konsumenten att enkelt via internet se vilken bonde som levererat mjölken. Kunden är ett av Hollands största mejerier Campina.

UTSIKTER

För resterande delen av 2010 är marknadsläget svårbedömt. Fokus under resterande delen av 2010 blir att fortsätta arbetet med att bygga långsiktiga kundrelationer och stärka organisationen samtidigt som marknadsföringen kommer att för

stärkas. Parallellt med detta utvärderas potentiella förvärvsmöjligheter.

RESULTAT

OCH FINANSIELL STÄLLNING

Perioden juli-september 2010

Novotek koncernen redovisar ett rörelseresultat på 0,9 (-3,8) miljoner kronor.

Resultatet efter finansnetto uppgick till 0,8 (-4,3) miljoner kronor.

Resultat per aktie uppgick till 0,1 (-0,5) kronor.

Koncernens rörelseintäkter uppgick under perioden till 39,4 (41,7) miljoner kronor.

Rörelsemarginalen uppgick till 2,3 (-9,1) procent.

Orderingången uppgick till 35 (35) miljoner kronor.

Perioden januari-september 2010

Novotek koncernen redovisar ett rörelseresultat på 4,6 (-0,3) miljoner kronor.

Resultatet efter finansnetto uppgick till 3,5 (-0,7) miljoner kronor.

Resultat per aktie uppgick till 0,2 (-0,3) kronor.

Koncernens rörelseintäkter uppgick under perioden till 146,7 (178,7) miljoner kronor.

Orderingången uppgick till 140,0 (173,5) miljoner kronor.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 1,7 (4,1) miljoner kronor.

Likvida medel uppgick till 32,2 (44,4) miljoner kronor.

Soliditeten uppgick till 63,7 (60,3) procent.

UTDELNING

För utdelning till aktieägarna har 5,3 miljoner kronor använts.

PERSONAL

Antalet anställda har under perioden januari till september 2010 minskat med fem personer.

Den 30 september 2010 uppgick antalet anställda till 132 personer.

I jämförelse med den 30 september 2009 är detta en minskning med 10 personer.

INVESTERINGAR

Investeringarna under de tre första kvartalen i materiella anläggningstillgångar uppgick till 0,3 (0,3) miljoner kronor. Aktivering av balanserade utvecklingskostnader under året uppgick till 1,9 (1,9) miljoner kronor.

MODERBOLAGET

Rörelseintäkterna uppgick under perioden 1 januari – 30 september 2010 till 7,4 (4,3) miljoner kronor. Resultatet efter finansiella poster uppgick till 6,4 (15,0) miljoner kronor. I resultatet ingår utdelning från koncernbolag med 7,0 (6,9) miljoner kronor. Likvida medel och kortfristiga placeringar uppgick till 8,3 (19,3) miljoner kronor.

RISKER OCH OSÄKERHETSFAKTORER

Bolaget sålde under 2009 Novotek Systems Oy till företagsledningen i Finland. Det betalningsmässiga fullgörandet av denna affär kommer att ske under 5 år. Detta långsiktiga lån utgör en viss risk för Novotek koncernen beroende på marknadsutvecklingen för Novotek Systems Oy efter övertagandet. Denna risk kompenseras dock delvis av att Novotek enligt ingånget avtal har full insyn i Novotek Systems Oy efter övertagandet i kombination med säkerheter i bolaget. Koncernen kommer därför noggrant att övervaka denna utveckling för att minimera risken i detta kreditåtagande. Hitintills har alla åtaganden fullgjorts enligt avtalet.

Koncernen har ett nära samarbete med GE Intelligent Platforms som är väsentligt för verksamheten och därmed en riskfaktor. Samarbetet sträcker sig dock mer än 20 år tillbaka i tiden.

Risker kan exempelvis också bestå av uteblivna order, leverans- och kvalitetsproblem från underleverantörer, betalningsinställelser och personalproblem.

Novotek har såväl försäljning som inköp i utländsk valuta och är därmed exponerad mot valutarisker. Koncernen valutasäkrar ej de olika valutaflödena men försöker i görligaste mån balansera de olika valutorna. För ytterligare beskrivning av koncernens risker hänvisas till senaste offentliggjorda årsredovisning.

Novotek Systems Oy genomgick våren 2009 en skatterevision. Enligt korrespondens med finska skattemyndigheterna har bolaget drabbats av en tillkommande

skattedebitering uppgående till cirka 1,3 miljoner kronor som följd av denna granskning. Styrelsen och ledningen anser dock skälen för dessa tillkommande skattedebiteringar vara felaktiga, en inställning som även delas av koncernens skatteexperter. Bolagets ledning anser att det svenska moderbolaget kommer att kunna erhålla motsvarande skattesänkning för dessa taxeringsperioder.

INFORMATION

Informationen i denna delårsrapport är sådan som NOVOTEK AB (publ) skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 16 november 2010 kl. 15:00 (CET).