KOMMUNIKÉ FRÅN ÅRSSTÄMMA

Vid årsstämma i Novotek AB 2008-05-07 beslöts:

- att lämna utdelning med 1,20 kronor per aktie.

- om omval av styrelseledamöterna Claes Lindqvist, Ingvar Unnerstam, Torsten Cegrell och Göran Andersson samt nyval av revisorerna Martin Gustafsson och Karin Löwhagen, båda från SET Revisonsbyrå AB.

- om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare i enlighet med styrelsens förslag.

- att bemyndiga styrelsen att längst intill tiden för nästa ordinarie bolagsstämma fatta beslut om nyemission av aktier av serie B i bolaget vilken skall kunna innebära avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt att teckna nya aktier. Emissionen får medföra en sammanlagd ökning av antalet aktier med högst 4.000.000 stycken.

- att utse en valberedning bestående av Ingvar Unnerstam, Fredrik Svensson och Göran Andersson.

Tobias Antius, VD

Tel 040-31 69 15, 073-633 89 15

Novotek AB

Verksamheten

Novotek har sin kärnkompetens inom integrationslösningar för industriell IT och automation, vilka effektiviserar kundens informationshantering och produktion. Genom ingående kunskap om kundernas processer för produktion och rapportering, inom ett stort antal branscher, kan Novotek säkerställa att de lösningar som levereras ger kunderna en effektivare produktion och uppföljning.

Lösningarna som levereras har ett stort innehåll av standardprodukter av såväl programvara som hårdvara, både egenutvecklade och tredjepartsprodukter, för att maximera kundnyttan. Lösningarna sträcker sig från automatisering av produktionen till avancerade WEB-lösningar för återrapportering av spårbarhet och effektivitetstal.

Härutöver erbjuder Novotek enskilda program- och automationsprodukter, både egenutvecklade och tredjepartsprodukter samt system för styrning och kontroll av produktionsprocesser.

Viktiga branscher är livsmedel, läkemedel, energi, järn & stål, kemi, papper & massa, tillverkning, fastigheter och VA.

Novotek-aktien noteras på Stockholmsbörsens Small Cap-lista från juni 1999.

Som exempel på kunder kan nämnas: ABB, Akzo Nobel, Arla, Astra Zeneca, Ericsson, Fortum, Korsnäs, Lego, Novo Nordisk, Pfizer, Saab, Stora Enso, Tetra Pak, Unilever och Volvo.

Novotek AB, Box 16014, 200 25 Malmö

Tel: 040-316900, Fax: 040-947617