DELÅRSRAPPORT 1 JANUARI – 31 MARS 2008

* Omsättningen uppgick till 64 (63) MSEK * Orderingången uppgick till 69 (67) MSEK * Rörelseresultatet uppgick till 2,4 (5,5) MSEK.
* Resultatet efter finansnetto uppgick till 2,7 (5,8) * Resultatet efter skatt uppgick till 2,0 (4,2) MSEK * Vinsten per aktie uppgick till 0,17 (0,39) kronor

Marknadsläget Inledningen på 2008 har varit svagare än normalt. Ett flertal kunder har skjutit på sina beslut beträffande offerter från Novotek i Holland, Sverige och Finland. Normalt sett är Novoteks verksamhet relativt konjunkturneutral. Under högkonjunktur har Novoteks kunder ofta problem med att utvärdera Novoteks produkter eftersom de är fullt sysselsatta med att hålla igång produktionen. Investeringar som kan återbetalas på månader har under högkonjunkturen skjutits på. Under konjunkturer med lägre aktivitet måste företagen se över vad som kan göras för att effektivisera produktionen och då har kunderna större möjligheter att se på Novoteks lösningar, som huvudsakligen är inriktad på att effektivisera kundernas verksamhet. I övergångar mellan hög- och lågkonjunktur uppkommer ofta svängningar i resultat och orderingång.

Resultat och finansiell ställning Resultatförsämringen beror i huvudsak på kostnad för utökning av personal för att kunna öka verksamheten framöver.

Novotek-koncernen redovisar för peroden 1 januari till 31 mars 2008 ett rörelseresultat på 2,4 (5,5) miljoner kronor. Resultatet efter finansnetto uppgick till 2,7 (5,8) miljoner kronor.
Nettoresultat per aktie uppgick till 0,17 (0,39) kronor.
Koncernens omsättning uppgick under perioden till 64,4 (63,1) miljoner kronor.
Rörelsemarginalen uppgick till 3,8 (8,8) procent.
Orderingången uppgick till 68,6 (66,6) miljoner kronor.
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 2,7 (15,1) miljoner kronor.
Likvida medel uppgick till 53,9 (76,1) miljoner kronor.
Soliditeten uppgick till 59,6 (59,3) procent.

Förvärv Novotek förvärvade 100% av Elmega Oy den 21 januari 2008. Genom förvärvet läggs grunden för en expansion av Novoteks verksamhet i Finland. Elmega Oy blir Novoteks tredje kontor i Finland och kommer att bli en viktig bas för Novoteks expansion i och från området kring Vasa. Företaget har 5 anställda. Omsättningen på årsbasis är ungefär 4,5 miljoner kronor och med en vinst av 400.000 kronor. Verksamheten i Elmega kommer att integreras i Novotek Finland Oy.

Förvärvet har skett med kontanta medel. Total köpeskilling uppgår till 2,2 miljoner kronor. Förvärvade tillgångar och skulder utgjordes av fastighet 1,4 Mkr, materiella anläggningstillgångar 0,2 Mkr, varulager 0,5 Mkr, kortfristiga fordringar 0,5 Mkr, likvida medel 0,2 Mkr och kortfristiga skulder 0,6 Mkr.

Personal Antalet anställda har under första kvartalet ökat med sex personer.
Den 31 mars 2008 uppgick antalet anställda till 177 personer.
I jämförelse med den 31 mars 2007 är detta en ökning med 21 personer.

Investeringar Årets bruttoinvesteringar i materiella anläggningstillgångar uppgår till 0,3 (0,3) miljoner kronor. Investering i balanserade utvecklingskostnader under året uppgår till 0,2 (0,3) miljoner kronor.

Redovisningsprinciper Delårsrapporten har upprättats i enlighet med IAS 34 och Redovisningsrådets rekommendation RR 31 och vad avser moderbolaget RFR 2.1. De redovisningsprinciper som tillämpats överrenstämmer med redovisningsprinciper som användes vid upprättandet av den senaste årsredovisningen.

De IFRS-standarder och tolkningar, samt uttalanden från Rådet för finansiell rapportering, som trätt i kraft efter den 31 december 2007 har inte haft någon väsentlig påverkan på koncernens finansiella rapporter för 2008.

Moderbolaget Omsättningen uppgick under perioden 1 januari - 31 mars 2008 till 1,3 (1,4) miljoner kronor. Resultatet efter finansiella poster uppgick till 0,3 (0,6) miljoner kronor. Likvida medel och kortfristiga placeringar uppgick till 21,9 (39,7) miljoner kronor.

Utsikter För resterande delen av 2008 förväntas fortsatt god efterfrågan inom Novoteks marknadssegment. Osäkerheten kring konjunkturen kan dock komma att förlänga säljcyklerna. Fokus under 2008 ligger på att säkerställa de tidigare gjorda investeringarna och förbättra lönsamheten samt på kompletterande förvärv.

Kommande rapporttillfällen Delårsrapport, januari - juni 6 augusti Delårsrapport, januari - september 23 oktober Bokslutskommuniké för år 2008 18 februari 2009

Risker och osäkerhetsfaktorer Koncernen bedriver verksamhet med affärer som är förknippade med olika risker och osäkerheter.

Under 2007 genomfördes ett större projekt med en risk på fyra miljoner kronor, å andra sidan finns det en möjlighet till en resultatförbättring på en miljon kronor. Företagets advokater bedömer att en uppgörelse kommer att utfalla till Novoteks fördel.

Koncernen har ett nära samarbete med GE Fanuc som är väsentligt för verksamheten och därmed en riskfaktor. Samarbetet sträcker sig dock mer än 20 år tillbaka i tiden.

Risker kan exempelvis också bestå av uteblivna order, leverans- och kvalitetsproblem från underleverantörer, betalningsinställelser och personalproblem. Verksamheten har gått mot en betydande andel större projekt, vilket ökar förlustrisken i de enskilda projekten.

Novotek har såväl försäljning som inköp i utländsk valuta och är därmed exponerad mot valutarisker. Koncernen valutasäkrar ej de olika valutaflödena men försöker i görligaste mån balansera de olika valutorna.

Underskrift Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att delårsrapporten ger en rättvisande översikt av företagets och koncernens verksamhet, ställning och resultat samt beskriver de väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som företaget och de företag som ingår i koncernen står inför.

Malmö 7 maj 2008

Novotek AB (publ) Styrelsen

För ytterligare information kontakta: Tobias Antius VD och koncernchef 040-316915, 073-6338915 tobias.antius@novotek.com

Delårsrapporten har ej varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

(För fullständig rapport se bifogad fil.)

Novotek har sin kärnkompetens inom integrationslösningar för industriell IT, vilka effektiviserar kundens informationshantering. Genom ingående kunskaper om kundernas branscher och produktionsprocesser kan Novotek, genom att kombinera tredjepartsprodukter, egenutvecklad programvara samt konsulttjänster, tillhandahålla kompletta systemlösningar och produkter.