NOVOTEK OCH ACT LOGIMARK INLEDER STRATEGISKT SAMARBETE

Report this content

Novotek och ACT Logimark har slutit ett strategiskt samarbetsavtal inom området spårbarhet och visionbaserad automation.

Området för spårbarhet och automatisk avsyning har under de senaste åren genomgått en intensiv teknisk utveckling. Nya tekniker och starkt reducerad prisnivå på utrustning har möjliggjort många nya applikationer. Med anledning av de möjligheter som då öppnats har Novotek och ACT inlett ett strategiskt samarbete inom området. Samarbetet innebär att ACT Logimark AB övertar ansvaret för lösningar inom Vision och Auto ID som bedrivits i begränsad omfattning inom Novotek. I förvärvet av denna verksamhet ingår även personal som övergår i ACTs organisation. Detta stärker möjligheterna till samarbete inom detta område och stärker positionen för både ACT och Novotek på marknaden..

Som Tobias Antius, VD Novotek AB, uttrycker det, "Samarbetsavtalet syftar till att parterna skall kunna erbjuda kompletta spårbarhets- och kvalitetsuppföljnings-lösningar för industrin, något som tidigare inte varit möjligt. Komplett spårbarhet är idag ett absolut krav i många branscher och genom samarbetsavtalet kan kunderna få en komplett lösning."

Behoven att se till att kunna begränsa och upptäcka felaktiga enheter så tidigt som möjligt är en överlevnadsfråga för många av ACTs och Novoteks kunder och det är här som ACTs märk- och lästeknik passar så bra ihop med Novoteks mjukvaror och system för spårbarhet och uppföljning. De effektivitetsvinster som kan göras i de flesta producerande enheter inom detta område är enorma. Till detta kommer dessutom ökande krav från myndigheter och konsumenter.

"Genom märkning på individnivå och uppföljning med automatiserade datorsystem kan felaktigheter i produktionen identifieras och avhjälpas snabbare och effektivare än tidigare. Detta reducerar avsevärt kostnaderna för återkall och produktionsförluster", säger Carl-Axel Roth, VD för ACT Logimark AB.

För ytterligare information kontakta:

Tobias AntiusVD Novotek AB:
Telefon: 040-316915, 073-6338915

Carl-Axel Roth VD ACT Logimark AB
Telefon: 040-597688, 0702-604260

Om Novotek:
Novotek har sin kärnkompetens inom integrationslösningar för Industriell IT och Automation, som effektiviserar kundens informationshantering. Genom ingående kunskaper om kundernas branscher och produktionsprocesser kan Novotek, genom att kombinera tredjepartsprodukter, egenutvecklad programvara samt konsulttjänster, tillhandahålla systemlösningar som integrerar kundens automationssystem och dennes övriga datorsystem i ett övergripande, integrerat informationssystem.
Novotek-aktien noteras på Stockholmsbörsens Small CAP-lista.
Som exempel på kunder kan nämnas: ABB, Akzo Nobel, Arla, Astra Zeneca, Birka Energi, Ericsson, Korsnäs, Lego, Norsk Hydro, Novo Nordisk, Pharmacia, Saab, Stora Enzo, Tetra Pak,Volvo och VW.

Om ACT gruppen:
ACT Gruppen är en ledande skandinavisk leverantör av lösningar för industriell märkning, spårning och datafångst. ACT tillhandahåller den senaste teknologin för alla typer av märkning och spårning - från etiketteringsutrustningar, kontaktlös märkning med bläck och laser till läs- och visionsutrustning. På ACT är kvalitet och driftsäkerhet avgörande vid valet av leverantörer. ACT Gruppen verkar inom alla branscher och kärnvärdena är service och framåtanda! Ökad lönsamhet hos kunden är ACT:s absoluta fokus.

Novotek AB, Box 16014, 200 25 Malmö
info@novotek.se, www.novotek.se

ACT Logimark AB, Derbyvägen 24, 212 35 Malmö
info@act-gruppen.com, www.act-gruppen.com

Novotek har sin kärnkompetens inom integrationslösningar för industriell IT,
vilka effektiviserar kundens informationshantering. Genom ingående kunskaper
om kundernas branscher och produktionsprocesser kan Novotek, genom att
kombinera tredjepartsprodukter, egenutvecklad programvara samt
konsulttjänster, tillhandahålla kompletta systemlösningar och produkter.