Delårsrapport 1 januari - 31 mars 2001

Delårsrapport 1 januari - 31 mars 2001 · Fortsatt förbättrat marknadsläge · Omsättningen uppgick till 36 (38) MSEK · Orderingången uppgick till 38 (42) MSEK · Resultatet efter finansnetto uppgick till 2,2 (3,6) MSEK · Den starka dollarn försvagar fortfarande resultat och omsättning · Vinsten per aktie efter skatt uppgick till 0,13 (0,21) kronor Marknadsläget Den förbättring av marknaden som kunde skönjas under senare delen av fjärde kvartalet år 2000 har fortsatt under det första kvartalet år 2001. Under första kvartalet år 2000 var marknaden fortfarande relativt bra medan den stora nedgången på marknaden kom under andra och tredje kvartalen. Förbättringen i år har inneburit en ytterligare ökning av beläggningen på konsulttjänster. Nyanställningar har gjorts för att täcka efterfrågan samtidigt som tidskrivningsgraden på befintliga resurser ökat. Produktförsäljningen har fortfarande ej förbättrats i någon större omfattning. Nedgången i den amerikanska och europeiska konjunkturen stoppade tillfälligt en del order under februari. Under perioden har Novotek lanserat en ny version av produkten iFIX. Lanseringen följs nu upp med ökade marknadsaktiviteter. Produkten är klart marknadsledande och vi bedömer att marknadsandelarna kan ökas. Flera order och beslut om order har erhållits som kommer att ha stor betydelse för Novoteks framtida utveckling. För branscherna processindustri och elkraftindustri är marknaden fortfarande svag. Resultat och finansiell ställning Novotek-koncernen redovisar för perioden 1 januari till 31 mars 2001 ett resultat efter finansnetto på 2,2 (3,6) miljoner kronor. Nettoresultatet per aktie blev 0,13 (0,21) kronor. Bruttomarginalen uppgick till 6,3 (9,9) procent. Dollarns förstärkning i förhållande till den svenska kronan har fortfarande ej kunnat vidareföras till kunderna i full utsträckning. Koncernens omsättning uppgick under perioden till 35,7 (37,8) miljoner kronor. Orderingången uppgick till 37,9 (42,1) miljoner kronor. Under kvartalet var kassaflödet - 0,3 (-2,1) miljoner kronor. Kassaflödet från den löpande verksamheten var fortsatt positivt. Likvida medel uppgick till 55,3 (63,0) miljoner kronor. Soliditeten ökade till 66,1 (63,6) procent. Redovisningsprinciper Novotek tillämpar med början från 1 januari 2001 Redovisningsrådets rekommendation RR 11 för både löpande räkningsuppdrag och uppdrag till fast pris. Härvid framkommer resultatet i takt med uppdragets genomförande. Ett grundläggande villkor för successiv vinstavräkning är att intäkter, kostnader och upparbetningsgraden för uppdraget kan storleksbestämmas på ett tillförlitligt sätt. Övergången till successiv vinstavräkning har medfört en ökning av omsättning och rörelseresultat med 0,7 miljoner kronor jämfört med tidigare använd princip. Jämförelsetalen i denna rapport har omräknats efter de nya principerna i enlighet med Redovisningsrådets rekommendation RR 5. Den ackumulerade effekten av byte av redovisningsprincip har, med beaktande av skatteeffekten, redovisats som en korrigeringspost i ingående eget kapital. Intressant order Alstom Power är en av världens ledande leverantörer inom kraftgenereing. För uppföljning och analys av sina turbiner har Alstom utvecklat ett Condition Monitoring System (CMS). Som bas i systemet kommer Alstom att använda informationssystemet PI från Novotek och OSI. De första två anläggningarna som får CMS är en anläggning i Mellanöstern och en anläggning i USA. Novoteks avtal med Alstom omfattar både produkter och tjänster. Personal Antalet anställda har under perioden ökat med 4 personer, helt inom projekt- och konsultverksamhet. Den 31 mars 2001 uppgick antalet anställda till 122 personer. I jämförelse med den 31 mars 2000 uppgår ökningen till 2 personer. Investeringar Periodens bruttoinvesteringar i materiella anläggningstillgångar uppgår till 0,3 (0,6) miljoner kronor. Dessutom har ytterligare 16 procent av Novotek Cogency förvärvats i enlighet med ursprungligt träffat avtal. Köpeskillingen för dessa aktier uppgår till 0,8 miljoner kronor. Moderbolaget Nettoomsättningen uppgick under perioden 1 januari - 31 mars 2001 till 0,6 (0,6) miljoner kronor. Resultatet efter finansiella poster uppgick till 0,4 (0,2) miljoner kronor. Likvida medel och kortfristiga placeringar uppgick till 36,4 (47,6) miljoner kronor. Utsikter Marknaden, orderläge och beläggning har förbättrats och bedöms fortsätta att förbättras. Vi bedömer att det är rätt tid för marknadssatsningar och möjlighet föreligger att öka Novoteks marknadsandelar i rådande marknadsläge. När produktförsäljningen åter tar fart kan Novotek öka omsättning och vinst betydligt utan större investeringar i ytterligare personal. Nästa rapporttillfälle Delårsrapport för perioden januari - juni år 2001 avges den 8 augusti 2001. Malmö 3 maj 2001 Novotek AB (publ) Göran Andersson VD och koncernchef Delårsrapporten har ej varit föremål för granskning av bolagets revisorer. Novotek AB Verksamheten Novotek har sin kärnkompetens inom integrationslösningar för industriell IT, vilka effektiviserar kundens informationshantering. Genom ingående kunskaper om kundernas branscher och produktionsprocesser kan Novotek, genom att kombinera tredjepartsprodukter, egenutvecklad programvara samt konsulttjänster, tillhandahålla systemlösningar som * integrerar hela eller delar av kundens befintliga automationssystem eller * integrerar kundens automationssystem och dennes övriga datasystem i ett övergripande, integrerat informationssystem, så kallat Manufacturing Execution Systems ("MES") Härutöver levererar Novotek enskilda programvaror, både egenutvecklade och tredjepartsprodukter samt system för exempelvis processreglering och maskin- och robotstyrning. Novotek-aktien noteras på OM Stockholmsbörsens O-lista från juni 1999. Som exempel på kunder kan nämnas: ABB, Akzo Nobel, Arla, Astra Zeneca, Ericsson, Korsnäs, Lego, Novo Nordisk, Pharmacia, Saab, Birka Energi, Stora Enzo, Tetra Pak,Volvo och VW. Novotek AB Box 16014 200 25 Malmö Tel : 040-6718900 Fax: 040-947617 www.novotek.se info@novotek.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/03/20010503BIT00960/bit0002.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2001/05/03/20010503BIT00960/bit0002.pdf Hela rapporten