• NOVOTEK/

IT- bolaget Novotek etablerar sig i Benelux genom förvärv av Thermo Automation BV Novotek, som är ledande leverantör av Industriella IT- lösningar, etablerar sig i Benelux genom att köpa samtliga aktier i Thermo Automation BV. Thermo Automation BV grundades 1991 och erbjuder Industriella IT- lösningar framför allt för processindustrin. Järn och stål, kemi, livsmedel, läkemedel, energi och tillverkningsindustri är viktiga områden för Thermo Automation. Exempel på kunder är Akzo Nobel, Nestle, Unilever, GEA Tuchenhagen och Stora Enso. Företaget har idag 22 anställda och finns i Breda, väl beläget på gränsen mellan Holland och Belgien. Omsättningen på årsbasis är strax över 40 miljoner kronor. Göran Andersson, VD Novotek AB: Thermo Automation är ett intressant bolag som haft en mycket god utveckling under ett antal år och som passar väl in i Novoteks strategi på flera sätt. Vi har samarbetat med Thermo Automation de senaste 5 - 6 åren och Thermo Automation har sålt en del av de produkter som Novotek utvecklat. Under åren har vi lärt känna företaget väl. Affärsstrategin är identisk med Novoteks inom Industriell IT och Thermo Automation och Novotek använder i stort sett samma produkter i sina lösningar. Thermo Automation har en ledande ställning på marknaderna i Holland och Belgien inom området Plant Intelligence och genom utökat erfarenhetsutbyte kommer ytterligare synergieffekter att uppnås. Förvärvet av Thermo Automation passar väl in i Novoteks strategi och är ett naturligt led i Novoteks geografiska expansion i norra Europa. Förvärvet har skett med kontanta medel och kommer att ha en positiv resultatpåverkan redan under år 2002. Malmö den 17 januari 2002 Novotek AB För ytterligare information kontakta: Göran Andersson, VD Novotek AB telefon 040-6718906, 073-6338906 Novotek har sin kärnkompetens inom integrationslösningar för industriell IT, som effektiviserar kundens informationshantering. Genom ingående kunskaper om kundernas branscher och produktionsprocesser kan Novotek, genom att kombinera tredjepartsprodukter, egenutvecklad programvara samt konsulttjänster, tillhandahålla systemlösningar som integrerar kundens automationssystem och dennes övriga datorsystem i ett övergripande, integrerat informationssystem. Novotek-aktien noteras på Stockholmsbörsens O-lista. Som exempel på kunder kan nämnas: ABB, Akzo Nobel, Arla, Astra Zeneca, Birka Energi, Ericsson, Korsnäs, Lego, Norsk Hydro, Novo Nordisk, Pharmacia, Saab, Stora Enzo, Tetra Pak,Volvo och VW. Novotek AB, Box 16014, 200 25 Malmö telefon 040-6718900 fax 040-947617 info@novotek.se, www.novotek.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/17/20020117BIT00200/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/17/20020117BIT00200/bit0002.pdf