Novotek levererar informationssystem till Söderenergi

Report this content

Novotek levererar informationssystem till Söderenergi Novoteks satsning på PIMS(Plant Information Management Systems) börjar ge utdelning. Produktionsdata är guld värd när man ska minska företagets produktionskostnader och öka effektiviteten. Med standardprodukten PI minskas installationstiden drastiskt i förhållande till speciallösningar och användaren kan börja använda systemet direkt och till lägre kostnad. Beslut fattas på riktigt underlag. Alla användare i ett företag kan hämta sin information och medarbetarna får ett effektivt verktyg att utföra sitt arbete. Utbildningen kan hållas till ett minimum eftersom Microsofts programvaror används genomgående. Vid Igelsta fjärrvärmeverk i Södertälje, har den administrativa personalen fått allt större behov av att få fram processdata omedelbart från sitt styrsystem. Genom en relationsdatabas har möjligheten funnits, men nätverket har med åren blivit allt mer komplext och dess begränsningar uppenbara. I stället började man söka efter ett generellt system som kunde hämta in produktionsinformation. Projektledare Pertti Lapinlampi på Söderenergi: Det fanns inte så många färdiga koncept på marknaden, speciellt inte i Sverige. Novotek som redan var vår leverantör, presenterade produkten PI vilket är ett välkänt system internationellt. Vi utvärderade PI och tittade även på ett installerat system. Igelstaverket bestämde sig för PI (PI betyder Plant Information) och håller nu på att installera systemet. Varför föll valet på PI? PI är händelsestyrt i stället för tidsstyrt vilket gör att man kan optimera det till en snabb och effektiv databas. Vi bedömer att programvaran är flexibel och genomtänkt, säger Pertti Lapinlampi. Nu kan medarbetarna via sina persondatorer komma åt produktionsinformation med hög upplösning omedelbart. PI kan förutom produktionsinformation även ge användaren processbilder, realtidsdata, administrativa data med mera. Med tiden skall all information från processen gå via systemet, säger Pertti Lapinlampi. För ytterligare information kontakta: Göran Andersson, VD Novotek AB telefon 040-6718906, 0705-942420 Novotek har sin kärnkompetens inom integrationslösningar för industriell IT och automation, som effektiviserar kundens informationshantering. Genom ingående kunskaper om kundernas branscher och produktionsprocesser kan Novotek, genom att kombinera tredjepartsprodukter, egenutvecklad programvara samt konsulttjänster, tillhandahålla systemlösningar som integrerar kundens automationssystem och dennes övriga datorsystem i ett övergripande, integrerat informationssystem. Novotek-aktien noteras på OM Stockholmsbörsens O-lista. Som exempel på kunder kan nämnas: ABB, Akzo Nobel, Arla, Astra Zeneca, Ericsson, Korsnäs, Lego, Norsk Hydro, Novo Nordisk, Pharmacia & Upjohn, Saab, Stockholm Energi, Stora Enzo, Tetra Pak,Volvo och VW. Novotek AB, Box 16014, 200 25 Malmö telef 040- on 6718900 fax 040- 947617 info@novotek.se, www.novotek.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/17/20001117BIT00420/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/17/20001117BIT00420/bit0002.pdf