• NOVOTEK/

Novotek ökar fokus på sammankoppling av datorsystem med Internet och Web-lösningar för industrin

Novotek ökar fokus på sammankoppling av datorsystem med Internet och Web- lösningar för industrin Novotek, som är ledande leverantör av Industriella IT- lösningar, stärker sin ställning genom att teckna ett samarbetsavtal med Intuitive Technology, som är den ledande leverantören av Web-baserad teknik för industrin i USA. Intuitive Technology levererar Web-baserade lösningar som kopplar samman tekniska datorsystem från en rad olika leverantörer till ett integrerat informationssystem. Via vanliga Internetläsare kan personer i en organisation med sina normala PC- utrustningar hämta eller lämna information till en rad datorsystem. Informationen presenteras i grafisk form och kan i varje PC bearbetas med program som exempelvis Word och Excel. Rapporter skapas enkelt och alla som önskar kan få exakt sitt informationsbehov uppfyllt. Göran Andersson, VD Novotek AB: Novotek har sedan en tid levererat Web- baserade Internet-lösningar. Intresset från marknaden har succesivt ökat och nya behov tillkommit. Vi har utvärderat olika alternativ för att snabbt stärka konkurrenskraften inom detta tillväxtområde och samarbetsavtalet med Intuitive Technology kommer uppskattningsvis att ge Novotek ett försprång på Web-lösningar för industrin på minst 12-18 månader. Produktionsrelaterad information i realtid gör att våra kunder kan lämna sina pappersbaserade system och i stället använda Internet- teknik. Leverantör och kund kan dela samma information och leveranskontroll kan också vara ankomstkontroll. Investeringar i denna teknik är mycket lönsam och är ofta återbetald inom ett år. Malmö den 6 juni 2000 Novotek AB Göran Andersson, VD Novotek AB telefon 040-6718906, 0705-942420 Novotek AB(publ) har sin kärnkompetens inom integrationslösningar för industriell IT och automation, vilka effektiviserar kundens informationshantering. Genom ingående kunskaper om kundernas branscher och produktionsprocesser kan Novotek, genom att kombinera tredjepartsprodukter, egenutvecklad programvara samt konsulttjänster, tillhandahålla systemlösningar som integrerar kundens automationssystem och dennes övriga datorsystem i ett övergripande, integrerat informationssystem. Novotek-aktien noteras på OM Stockholmsbörsens O-lista. Novotek AB, Box 16014, 200 25 Malmö telefon 040-6718900 fax 040-947617 info@novotek.se, www.novotek.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/06/20000606BIT00610/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/06/20000606BIT00610/bit0002.pdf