Novus lanserar ett nytt samarbete med Kivra

Från idag kan Novus nu göra samhällsundersökningar till Kivras 6 miljoner användare.
Den första undersökningen har redan skickats ut till ett antal slumpmässigt utvalda svenskar som har Kivra.

Novus är Sveriges mest kända undersökningsföretag. Novus samhällsundersökningar är ofta en av få tillförlitliga röster för svenska folket för forskning, samhällsbyggande och även offentlig statistik. Novus undersökning åt Internetstiftelsen presenterar den offentliga statistiken för svensk internetanvändande via Svenskarna och Internet som ett exempel. Dessutom gav Novus väljarbarometer inför EU-valet för fjärde EU-valet i rad den mest rättvisande bilden av svenska folkets röstintentioner innan valet.

Novus undersökningar är synonymt med tillförlitliga oberoende undersökningar baserat på vetenskapliga metoder. Slumpmässiga urvalet är kärnan i detta. I takt med att internetvanan ökar och en allt mer oregelbunden traditionell postgång, fortsätter Novus att modernisera Gallupmetoden utan att tumma på den vetenskapliga grunden som är helt avgörande för tillförlitliga undersökningar och den samhällskunskap den resulterar i.

En undersökning måste baseras på tillförlitliga data för att kunna leverera värdefull kunskap till kunden och samhället. Här blir samarbetet med Kivra ett utmärkt komplement till Novus befintliga metoder, som gör det möjligt att nå alla svenskar på ett sätt som passar in i nutiden och framtiden.

Kivra når idag 6 miljoner svenskar genom sin digitala brevlåda. De undersökningar som sker via Kivra kommer endast vara samhällsundersökningar. Novus varumärke och oberoende och roll som samhällsaktör är en garant för att man kan lita på resultatet och att du som får undersökningarna är anonym.

Under pandemin var Novus länge enda faktakälla kring Covids utbredning och omfattning i Sverige. Detta samarbete gör att vi kan fortsätta bistå med samhällsviktiga undersökningar tillsammans med Sveriges viktigaste digitala tjänst för fakturor och samhällsinformation.

- Samarbetet med Kivra öppnar helt nya möjligheter att utveckla Gallups metoder utan att hota tillförlitligheten, säger Mikael Ohlsson, kvalitetsansvarig på Novus.

Förutom möjligheten att samla in svar på kort tid ger Kivra oss även större möjlighet att nå ett stort antal personer i mindre geografiska områden som till exempel kommuner. Det ökar chansen till en medborgardialog genom undersökningar, där det inte bara är de som är aktivast på sociala medier som får sin röst hörd.

När Novus genomför samhällsundersökningar i Kivra används ett obundet slumpmässigt urval som matchas mot Kivra användarna. Detta är ett viktigt komplement till Novus befintliga metoder som är telefon, SMS och vår unika slumpmässigt rekryterade webpanel - Novus Sverigepanel.

Det är alltså endast de som är slumpmässigt utvalda bland svenska folket och som har en Kivra brevlåda som får en inbjudan till att delta i en undersökning från Novus.

- Novus och Kivra delar värderingar, av att vara relevanta som viktiga samhällsaktörer, på så sätt är detta ett mycket bra samarbete som stärker demokratin, säger Torbjörn Sjöström VD Novus

- Genom samarbetet med Novus breddar vi paletten av viktigheter du kan få i Kivra samtidigt som vi tar ytterligare ett steg i att bidra till det digitala samhället, säger Henrik Lönnevi, VD Kivra.

info@novus.se

Om Kivra:

Kivra är en trygg plattform för alltifrån brev och räkningar till kvitton. Tjänsten kopplar samman nästan sex miljoner svenskar med över 40 000 verifierade avsändare, och utvidgas ständigt för att skapa hållbara lösningar för alla parter. Läs mer /https://kivra.se/sv/foretag/

Om Novus:

Novus är Sveriges mest kända undersökningsföretag och arbetar inom alla branscher. Novus bidrar med kunskap via undersökningar för affärs- och verksamhetsutveckling inom både privat och offentlig sektor. Novus bidrar också med offentlig statistik och forskning. Novus har huvudkontor i Stockholm men gör undersökningar i över 50 länder i världen, främst för nordiska kunder. Novus är via huvudägaren Gallup Nordic, Sveriges medlem i Gallup International. Novus är listat på Spotlight Stock market.

Läs mer på Novus hemsida: https://novus.se/om-novus/

Citat

Henrik Lönnevi, VD Kivra