• NP3 Fastigheter/

NP3 Fastigheter avser att emittera nya seniora icke säkerställda gröna obligationer och offentliggör ett frivilligt återköpserbjudande under utestående seniora icke säkerställda obligationslån

EJ FÖR DISTRIBUTION I ELLER TILL, ELLER TILL NÅGON PERSON SOM BEFINNER SIG I ELLER ÄR BOSATT I USA, DESS TERRITORIUM OCH BESITTNINGAR (INKLUSIVE PUERTO RICO, DE AMERIKANSKA JUNGFRUÖARNA, GUAM, AMERIKANSKA SAMOA, WAKEÖARNA, NORDMARIANERNA, VARJE DELSTAT I USA OCH DISTRICT OF COLUMBIA) ELLER TILL NÅGON AMERIKANSK PERSON (U.S. PERSON, SÅSOM DEFINIERATS I REGULATION S I UNITED STATES SECURITIES ACT OF 1933, I DESS NUVARANDE LYDELSE) ELLER NÅGON JURISDIKTION DÄR UTGIVANDE, PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION AV DETTA DOKUMENT ÄR FÖRBJUDET ENLIGT LAG. DISTRIBUTION AV DETTA DOKUMENT KAN STRIDA MOT LAG I VISSA JURISDIKTIONER (I SYNNERHET USA OCH STORBRITANNIEN).

NP3 Fastigheter AB (publ) (”Bolaget” eller ”NP3”) har mandaterat Carnegie Investment Bank AB (publ) och Danske Bank A/S, Danmark, Sverige Filial som joint bookrunners för att arrangera möten med obligationsinvesterare med start den 29 mars 2023 för att undersöka möjligheten att emittera nya seniora icke säkerställda gröna obligationer i SEK med ett förväntat emissionsbelopp om SEK 400 000 000 under existerande MTN-program (de ”Nya Gröna Obligationerna”). En kapitalmarknadstransaktion kommer att följa, förbehållet, bland annat, rådande marknadsförhållanden.

Ett belopp motsvarande emissionslikviden från de Nya Gröna Obligationerna kommer att användas i enlighet med Bolagets sedan tidigare etablerade gröna finansieringsramverk, vilket innebär finansiering eller refinansiering av gröna fastigheter och investeringar i energieffektiviseringar samt för refinansiering av de utestående Obligationerna som definieras nedan.

I samband med den potentiella transaktionen erbjuder NP3 innehavare av Bolagets utestående SEK obligationer 2020/2024 med ISIN SE0014956686 (”Obligationer 2020/2024”) och obligationer 2021/2024 med ISIN SE0015961115 (”Obligationer 2021/2024” och tillsammans med Obligationer 2020/2024, ”Utestående Obligationer”) att delta i ett återköp där Bolaget köper tillbaka Utestående Obligationer mot kontant vederlag (”Återköpserbjudandet”) till ett pris om 100,25 procent av nominellt belopp för Obligationer 2020/2024 och till ett pris om 100,00 procent av nominellt belopp för Obligationer 2021/2024, i varje fall plus upplupen och icke betald ränta. Återköpserbjudandet kommer vara begränsat till ett totalt belopp om SEK 700 000 000. Obligationerna kommer att återköpas i enlighet med bestämmelserna och villkoren som beskrivs i återköpsdokumentet daterat 29 mars 2023 (”Återköpsdokumentet”). Återköpet är villkorat av en framgångsrik emission av de Nya Gröna Obligationerna.

Återköpserbjudandet löper ut kl. 12:00 CEST den 3 april 2023 om det inte förlängs, återupptas, dras tillbaka eller avslutas efter beslut av Bolaget.

Återköpsdokumentet finns under följande länk: https://www.np3fastigheter.se/investerare/obligationslan

Carnegie Investment Bank AB (publ) och Danske Bank A/S, Danmark, Sverige Filial är bookrunners och deal managers och Gernandt & Danielsson är legal rådgivare i samband med transaktionerna.

Denna information är sådan information som NP3 Fastigheter AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 mars 2023 kl. 10:30 CEST.

NP3 är ett kassaflödesorienterat fastighetsbolag med fokus på kommersiella förvaltningsfastigheter med hög direktavkastning i främst norra Sverige. Den 31 december 2022 uppgick fastighetsbeståndet till 1 950 000 kvadratmeter uthyrbar area fördelat på 488 fastigheter inom segmenten handel, industri, logistik, kontor och övrigt. Fastighetsbeståndet är indelat i åtta affärsområden: Sundsvall, Gävle, Dalarna, Östersund, Umeå, Skellefteå, Luleå och Mellansverige. Fastighetsvärdet per den 31 december 2022 uppgick till 19 805 miljoner kronor. NP3-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap. NP3 grundades 2010 och har säte i Sundsvall. Läs mer på www.np3fastigheter.se.