NP3 Fastigheter emitterar ytterligare gröna obligationer om nominellt 400 miljoner kronor

INFORMATIONEN I DETTA PRESSMEDDELANDE FÅR INTE OFFENTLIGGÖRAS, PUBLICERAS ELLER DISTRIBUERAS, DIREKT ELLER INDIREKT, I ELLER TILL, AUSTRALIEN, HONGKONG, JAPAN, KANADA, NYA ZEELAND, SINGAPORE, SYDAFRIKA, USA ELLER NÅGOT ANNAT LAND DÄR SÅDAN PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION SKULLE BRYTA MOT TILLÄMPLIGA LAGAR ELLER REGLER.

NP3 Fastigheter AB (publ) (“NP3 Fastigheter” eller ”Bolaget”) har emitterat ytterligare nominellt 400 miljoner kronor inom ramen för sina seniora icke-säkerställda gröna obligationer med ISIN SE0015961115, vilka har slutligt förfall i oktober 2024 och en rörlig ränta om STIBOR (3 månader) med tillägg av 3,50 procentenheter. Tillsammans med de ursprungliga gröna obligationerna om nominellt 600 miljoner kronor som emitterades den 3 juni 2021 har Bolaget således emitterat nominellt 1 000 miljoner kronor inom rambeloppet 1 000 miljoner kronor för obligationslånet.

De ytterligare gröna obligationerna emitterades till en kurs om 101,50 procent av nominellt belopp, vilket motsvarar en rörlig ränta om STIBOR (3 månader) med tillägg av 2,89 procentenheter till första möjliga inlösendag. Likviddag för de ytterligare gröna obligationerna är omkring den 23 september 2021. NP3 kommer att ansöka om upptagande till handel av de ytterligare gröna obligationerna på Nasdaq Stockholm, Sustainable Bond List.

Emissionslikviden från de ytterligare gröna obligationerna kommer att användas i enlighet med Bolagets sedan tidigare etablerade gröna finansieringsramverk, vilket innebär finansiering eller refinansiering av gröna fastigheter samt investeringar i energieffektiviseringar.

Nordea Bank Abp och Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ) är arrangörer och bookrunners och Hannes Snellman Advokatbyrå AB är legal rådgivare i samband med emissionen.

NP3 är ett kassaflödesorienterat fastighetsbolag med fokus på kommersiella förvaltningsfastigheter med hög direktavkastning i främst norra Sverige. Den 30 juni 2021 uppgick fastighetsbeståndet till 1 578 000 kvadratmeter uthyrbar area fördelat på 403 fastigheter inom segmenten handel, industri, logistik, kontor och övrigt. Fastighetsbeståndet är indelat i sju marknadsområden: Sundsvall, Gävle, Dalarna, Östersund, Umeå, Luleå och Mellansverige. Fastighetsvärdet per den 30 juni 2021 uppgick till 14 065 miljoner kronor. NP3-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, mid cap. NP3 grundades 2010 och har säte i Sundsvall. Läs mer på www.np3fastigheter.se.