NP3 Fastigheter erhåller kreditrating BB med stabila utsikter

NP3 Fastigheter AB (publ.) (”NP3”) har erhållit ett långsiktigt kreditbetyg om ”BB” från Nordic Credit Rating med stabila utsikter. Ratingen är en viktig del i NP3s fortlöpande arbete att förstärka sina finansieringsförutsättningar på kapitalmarknaden till mer fördelaktiga villkor. Ratingen bidrar till att öka transparensen och förståelsen om NP3s verksamhet och kreditvärdighet och därigenom även lägre finansieringskostnader.

Nordic Credit Rating framhäver i sin analys bland annat att NP3 ses som ett starkt kassaflödesgenererade fastighetsbolag med en stark position på sina huvudmarknader, långa hyreskontrakt och stabila intäktsströmmar skapad av en väldiversifierad portfölj av hyresgäster och olika fastighetskategorier.

Läs Nordic Credit Ratings fullständiga rapport här: https://nordiccreditrating.com/issuer/np3-fastigheter-ab-publ

Telefon: +46 70 31 31 798

Denna information lämnades för offentliggörande den 27 november 2020 kl. 10:00 CET, genom ovanstående kontaktpersons försorg. Informationen är sådan som NP3 Fastigheter AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.

NP3 är ett kassaflödesorienterat fastighetsbolag med fokus på kommersiella förvaltningsfastigheter med hög direktavkastning i främst norra Sverige. Den 30 september 2020 uppgick fastighetsbeståndet till 1 406 000 kvadratmeter uthyrbar area fördelat på 382 fastigheter inom segmenten handel, industri/logistik, kontor och specialfastigheter. Fastighetsbeståndet är indelat i sex marknadsområden: Sundsvall, Gävle, Dalarna, Östersund, Umeå och Luleå. Fastighetsvärdet per den 30 september 2020 uppgick till 12 079 miljoner kronor. NP3-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, mid cap. NP3 grundades 2010 och har säte i Sundsvall. Läs mer på www.np3fastigheter.se.