NP3 Fastigheter etablerar MTN-program och offentliggör grundprospekt

INFORMATIONEN I DETTA PRESSMEDDELANDE FÅR INTE OFFENTLIGGÖRAS, PUBLICERAS ELLER DISTRIBUERAS, DIREKT ELLER INDIREKT, I ELLER TILL, AUSTRALIEN, HONGKONG, JAPAN, KANADA, NYA ZEELAND, SINGAPORE, SYDAFRIKA, USA ELLER NÅGOT ANNAT LAND DÄR SÅDAN PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION SKULLE BRYTA MOT TILLÄMPLIGA LAGAR ELLER REGLER.

NP3 Fastigheter AB (publ) ("NP3") meddelar att bolaget har upprättat ett obligationsprogram för så kallade medium term notes (”MTN-programmet”). MTN-programmet har en ram om 5 miljarder kronor under vilken NP3 har möjlighet att på kapitalmarknaden löpande uppta lån i svenska kronor eller euro med en löptid om lägst ett år med möjlighet att även ge ut gröna obligationer och hållbarhetslänkade obligationer.

NP3 har i samband därmed upprättat ett grundprospekt som efter Finansinspektionens godkännande kommer finnas tillgängligt på NP3:s hemsida www.np3fastigheter.se samt på Finansinspektionens hemsida www.fi.se. Nordea Bank Abp och Swedbank AB (publ) är ledarbanker för MTN-programmet och har utsetts till emissionsinstitut under MTN-programmet tillsammans med Danske Bank A/S, Danmark, Sverige Filial och Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ). Gernandt & Danielsson har varit juridisk rådgivare i samband med upprättandet av MTN-programmet.

NP3 är ett kassaflödesorienterat fastighetsbolag med fokus på kommersiella förvaltningsfastigheter med hög direktavkastning i främst norra Sverige. Den 31 mars 2022 uppgick fastighetsbeståndet till 1 816 000 kvadratmeter uthyrbar area fördelat på 458 fastigheter inom segmenten handel, industri, logistik, kontor och övrigt. Fastighetsbeståndet är indelat i åtta affärsområden: Sundsvall, Gävle, Dalarna, Östersund, Umeå, Skellefteå, Luleå och Mellansverige. Fastighetsvärdet per den 31 mars 2022 uppgick till 17 862 miljoner kronor. NP3-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap. NP3 grundades 2010 och har säte i Sundsvall. Läs mer på www.np3fastigheter.se.