NP3 Fastigheter förvärvar fastigheter för 148 miljoner kronor

NP3 Fastigheter har förvärvat fyra fastigheter, i separata transaktioner, för ett underliggande fastighetsvärde om 148,5 miljoner kronor. Fastigheterna omfattar en uthyrningsbar area om 11 000 kvadratmeter och hyresvärdet uppgår till 12,8 miljoner kronor.

Två fastigheter har förvärvats i Sundsvall respektive Timrå för ett underliggande fastighetsvärde om 115,5 miljoner kronor. Fastigheterna omfattar 7 200 kvadratmeter uthyrningsbar area och en markareal om 36 539 kvm. Det årliga hyresvärdet uppgår till 9,8 miljoner kronor. Den genomsnittliga återstående löptiden för hyresavtalen uppgår till 8 år och uthyrningsgraden uppgår till 92 %. En fastighet upplåts till skoländamål och den andra till industri och lager.

Två fullt uthyrda fastigheter har förvärvats i Gävle respektive Sandviken för ett underliggande fastighetsvärde om 33 miljoner kronor. Den uthyrningsbara arean uppgår till 3 900 kvadratmeter och markarealen uppgår till 10 325 kvm. Det årliga hyresvärdet uppgår till 3 miljoner kronor. Den genomsnittliga återstående löptiden för hyresavtalen uppgår till 5 år. Fastigheterna inrymmer industri- och kontorslokaler.

Tillträde har skett under tredje kvartalet för samtliga fastigheter.

Andreas Nelvig, Verkställande direktör

NP3 är ett kassaflödesorienterat fastighetsbolag med fokus på kommersiella förvaltningsfastigheter med hög direktavkastning i främst norra Sverige. Den 30 juni 2019 uppgick fastighetsbeståndet till 1 266 000 kvm uthyrningsbar area fördelat på 336 fastigheter inom segmenten handel, industri/logistik, kontor och specialfastigheter. Fastighetsbeståndet är indelat i sex marknadsområden: Sundsvall, Gävle, Dalarna, Östersund, Umeå och Luleå. Fastighetsvärdet per den 30 juni 2019 uppgick till 10,3 miljarder kronor. NP3-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, mid cap. NP3 grundades 2010 och har sitt säte i Sundsvall. Läs mer på www.np3fastigheter.se.