NP3 Fastigheter förvärvar fastigheter för 163 miljoner kronor

NP3 Fastigheter har i fem transaktioner förvärvat sex fastigheter, med primärt ändamål för industriverksamhet, till ett värde om 163 miljoner kronor och avyttrat två fastigheter till ett värde om 40 miljoner kronor.

Fem av de förvärvade fastigheterna ligger i Karlstad kommun och en fastighet i Borlänge. Fastigheterna omfattar en uthyrningsbar area om 29 200 kvadratmeter med en tomtareal om 83 200 kvadratmeter. Hyresvärdet uppgår till 23,4 miljoner kronor. Uthyrningsgraden uppgår till 100 procent och den genomsnittliga återstående löptiden för hyresavtalen uppgår till 2,6 år.

De avyttrade fastigheterna ligger i Enköping och Gävle och omfattar 4 700 kvadratmeter med ett hyresvärde om 3,8 miljoner kronor. Försäljningen innebär en realiserad värdeförändring om 9 miljoner kronor.

Telefon: +46 70 31 31 798

NP3 Fastigheter AB (publ) är ett kassaflödesorienterat fastighetsbolag med fokus på kommersiella förvaltningsfastigheter med hög direktavkastning i främst norra Sverige. Den 31 mars 2020 uppgick fastighetsbeståndet till 1 381 000 kvadratmeter uthyrbar area fördelat på 368 fastigheter inom segmenten handel, industri/logistik, kontor och specialfastigheter. Fastighetsbeståndet är indelat i sex marknadsområden: Sundsvall, Gävle, Dalarna, Östersund, Umeå och Luleå. Fastighetsvärdet per den 31 mars 2020 uppgick till 11 730 miljoner kronor. NP3-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, mid cap. NP3 grundades 2010 och har säte i Sundsvall. Läs mer på www.np3fastigheter.se.