NP3 Fastigheter förvärvar fastigheter för 318 miljoner kronor

NP3 Fastigheter har i tre separata transaktioner förvärvat åtta fastigheter för ett underliggande fastighetsvärde om 318,5 miljoner kronor. Fastigheterna omfattar en uthyrningsbar area om 51 000 kvadratmeter och är fullt uthyrda. Hyresvärdet uppgår till 24,4 miljoner kronor.

NP3 förvärvar sex fullt uthyrda industrifastigheter av AB Sagax för ett underliggande fastighetsvärde om 233 miljoner kronor. Fastigheterna är belägna i Västerås, Örebro, Eskilstuna, Karlstad, Enköping och Karlskoga. Fastigheterna omfattar 27 500 kvadratmeter uthyrningsbar area och en markareal om 118 000 kvadratmeter. Det årliga hyresvärdet uppgår till 18,6 miljoner kronor och den genomsnittliga återstående löptiden för hyresavtalen uppgår till 9 år. Fastigheterna har tillträtts i dag med undantag för fastigheten i Karlskoga som beräknas tillträdas under det fjärde kvartalet 2019. Förvärvet är i enlighet med den utlagda strategin att växa i ett nytt affärsområde kring städerna Västerås, Örebro och Karlstad.

En industrifastighet har förvärvats i Sundsvall för ett underliggande fastighetsvärde om 69,5 miljoner kronor. Den uthyrningsbara arean uppgår till 21 500 kvadratmeter och markarealen till 21 000 kvadratmeter. Det årliga hyresvärdet uppgår till 4,1 miljoner kronor. Fastigheten är fullt uthyrd och tillträds den 30 september 2019.

En industrifastighet har förvärvats i Gävle för ett underliggande fastighetsvärde om 16 miljoner kronor. Den uthyrningsbara arean uppgår till 2 000 kvadratmeter och markarealen till 10 000 kvadratmeter. Det årliga hyresvärdet uppgår till 1,7 miljoner kronor. Fastigheten är fullt uthyrd och tillträds den 1 oktober 2019.

Andreas Nelvig, Verkställande direktör

NP3 är ett kassaflödesorienterat fastighetsbolag med fokus på kommersiella förvaltningsfastigheter med hög direktavkastning i främst norra Sverige. Den 30 juni 2019 uppgick fastighetsbeståndet till 1 266 000 kvm uthyrningsbar area fördelat på 336 fastigheter inom segmenten handel, industri/logistik, kontor och specialfastigheter. Fastighetsbeståndet är indelat i sex marknadsområden: Sundsvall, Gävle, Dalarna, Östersund, Umeå och Luleå. Fastighetsvärdet per den 30 juni 2019 uppgick till 10,3 miljarder kronor. NP3-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, mid cap. NP3 grundades 2010 och har sitt säte i Sundsvall. Läs mer på www.np3fastigheter.se.