NP3 Fastigheter förvärvar fastigheter för 546 miljoner kronor

NP3 Fastigheter AB (”NP3”) har i fyra transaktioner förvärvat 16 fastigheter till ett fastighetsvärde om 546 miljoner kronor primärt för industri- och handelsändamål.

Fastigheterna som förvärvat under första kvartalet 2022 är belägna i Sundsvall, Gävle, Hallstahammar, Luleå, Västerås, Boden och Örnsköldsvik. Den uthyrningsbara arean uppgår till 35 500 kvadratmeter med en tomtareal om 156 200 kvadratmeter. Det årliga hyresvärdet uppgår till 38,8 miljoner kronor varav 1,2 miljoner kronor utgörs av arrendeintäkter. Fastigheternas genomsnittliga uthyrningsgrad uppgår till 98 procent. Den genomsnittliga återstående löptiden på befintliga hyresavtal uppgår till 3,2 år. Samtliga fastigheter tillträds under första och andra kvartalet 2022.

NP3 är ett kassaflödesorienterat fastighetsbolag med fokus på kommersiella förvaltningsfastigheter med hög direktavkastning i främst norra Sverige. Den 31 december 2021 uppgick fastighetsbeståndet till 1 784 000 kvadratmeter uthyrbar area fördelat på 446 fastigheter inom segmenten handel, industri, logistik, kontor och övrigt. Fastighetsbeståndet är indelat i åtta affärsområden: Sundsvall, Gävle, Dalarna, Östersund, Umeå, Skellefte, Luleå och Mellansverige. Fastighetsvärdet per den 31 december 2021 uppgick till 17 335 miljoner kronor. NP3-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap. NP3 grundades 2010 och har säte i Sundsvall. Läs mer på www.np3fastigheter.se.