NP3 säljer sitt bestånd i Småland

NP3 Fastigheter säljer sina fastigheter i Småland. De 10 fastigheterna har en area om 29 000 kvadratmeter och ett hyresvärde som uppgår till 20 miljoner kronor. Det underliggande fastighetsvärdet uppgår till 272 miljoner kronor.

Fastigheterna frånträds den 15:e juni 2019 och köpare är Fastighetsbolaget Emilshus AB som delbetalar 100 miljoner kronor av köpeskillingen med en riktad emission till NP3. Emilshus kommer efter transaktionen vara ett intressebolag till NP3. NP3s ägarandel kommer att uppgå till cirka 23 %.

- Emilshus har en lokal organisation vilket följer NP3s affärsmodell. Därav har Emilshus större förutsättningar att öka NP3s resultat i den småländska marknaden än vad vi själva har i dag, säger Andreas Nelvig, vd NP3 Fastigheter.

Efter försäljningen uppgår hyresvärdet för fastigheterna som NP3 äger utanför primärmarknaderna i norra Sverige till 18 miljoner kronor vilket motsvarar 1,7 procent av det aggregerade hyresvärdet.

Andreas Nelvig, Verkställande direktör
Telefon: +46 70 31 31 798

NP3 är ett kassaflödesorienterat fastighetsbolag med fokus på kommersiella förvaltningsfastigheter med hög direktavkastning i främst norra Sverige. Den 31 mars 2019 uppgick fastighetsbeståndet till 1 290 000 kvm uthyrningsbar area fördelat på 338 fastigheter inom segmenten handel, industri/logistik, kontor och specialfastigheter. Fastighetsbeståndet är indelat i sex marknadsområden: Sundsvall, Gävle, Dalarna, Östersund, Umeå och Luleå. Fastighetsvärdet per den 31 mars 2019 uppgick till 10,4 miljarder kronor. NP3-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Mid Cap. NP3 grundades 2010 och har sitt säte i Sundsvall. Läs mer på www.np3fastigheter.se.