20 organisationer bakom krav på hästkunskap

Med närmare 300 000 hästar är Sverige det näst hästtätaste landet i Europa. På tusen invånare går det 31 hästar. Utvecklingen kring hästar har gått från att hästen varit en betydande produktionsfaktor i samhället till att bli framför allt en upplevelsenäring och hobby för många. Av det totala antalet hästar ägs ca 230 000 hästar av privatpersoner, resten ingår i kommersiell verksamhet.
- Detta är en fantastiskt positiv utveckling som visar hästens möjligheter i det moderna samhället. Många av de nya hästägarna har dock inte med sig vad det handlar om att hålla djur eller hästar, säger Elisabeth Backteman på Nationella Stiftelsen för Hästhållningens Främjande, som nu ger ut Ha Häst-guiden tillsammans med 20 hästorganisationer i Sverige.

De granskningar som gjorts av djurskyddet inom hästhållningen visar att hästhållningen i Sverige överlag är mycket bra. Ändå finns det varningssignaler som t.ex. att ”hästar inte får vara hästar”, insikt ersätts av åsikt och att den teoretiska måttstocken ersätter det ”naturliga hästögat”.
- Vi måste hela tiden arbeta med dessa frågor. Målet är att alla som har häst ska veta hur den fungerar, ska skötas och hanteras på ett riktigt sätt. Det handlar mycket om både kunskap och engagemang, säger Elisabeth Backteman. Vår förhoppning är att Ha Häst-guiden ska stimulera till reflektion kring vad det innebär att äga och ansvara för en häst.

Bakom Ha Häst-guiden står Nationella Stiftelsen och 20 andra hästorganisationer (inklusive Jordbruksverket). Den är ett uttryck för att det finns en bred samstämmighet och ett starkt stöd för vad som är fundamenta i god och säker hästhållning, oavsett typ av häst och inriktning. Det vill säga vilka baskunskaper, praktiska färdigheter och värderingar varje hästägare bör ha för att hästen ska skötas och hanteras på bästa sätt. Men också för att ”rätt kunskap och förhållningssätt” ska föras vidare.

Ha Häst-guiden finns för nedladdning eller beställning (kostnadsfritt) på: www.nshorse.se

”Ha häst-guiden” är framtagen i samarbete med AB Trav och Galopp, Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästen, Flyinge Avels- och Hästsportcentrum, Hästyrkesförbundet, Skogshästen föreningen för körning med häst, Hästyrkesförbundet, Jordbruksverket, Ridskolan Strömsholm, Ridskolornas Riksorganisation, Svensk Galopp, Svenska Hästavelsförbundet, Svenska Islandshästförbundet, Svenska Ridsportförbundet, Svenska Ridtravarföreningen, Svenska Travsportens Centralförbund, Sveriges lantbruksuniversitet, Sveriges Veterinärmedicinska Anstalt, Sveriges Veterinärmedicinska Sällskap Hästsektionen, Travskolan Wången och Western Riders Association of Sweden.