• NS/

Kronprinsessan Victoria inviger den svenska paviljongen på Equitana 2005

Pressmeddelande 050131 HKH Kronprinsessan Victoria kommer att närvara vid invigningen av världens största hästmässa, Equitana 2005 den 26 februari i Essen, Tyskland. Kronprinsessan inviger även den svenska samlingsmontern på mässan.

Equitana-mässan hålls varje år, vartannat år i Essen, Tyskland och vartannat år i USA. Det är världens största hästmässa med över 800 utställare från 20 länder på drygt 90 000 kvadratmeters utställningsyta. Över 1000 hästar finns på plats för shower, uppvisningar och clinics och mässan besöks av cirka 280 000 personer under de nio dagar den pågår. Kronprinsessan Victoria, som själv har ett stort hästintresse, kommer att närvara vid invigningen av själva mässan för att därefter fortsätta till den svenska nationsmontern och inviga denna. På plats finns även en kalesch från hovstallet, dragen av fyra hästar från hovstallet. Från mässans sida är man väldigt glad över att få besök av kronprinsessan eftersom den svenska kungafamiljen och kronprinsessan i synnerhet är oerhört populära i Tyskland. I den svenska nationsmontern kommer 26 företag att ställa ut. Det blir allt från rena produkter som magmedicin för hästar och tävlingsvagnar till de ursvenska raserna, svensk veterinärmedicinsk forskning och Sverige som hästturistland som kommer att visas i montern. - Vi vill ge en bred och rättvisande bild av Sverige som hästland och visa på hur hästnäringen växer och utvecklas, säger Sven-Eric Söder, statssekreterare på Näringsdepartementet som är en av initiativtagarna bakom den svenska samlingsmontern. Han fortsätter: - Svensk hästnäring är en ganska ung näring, men börjar bli redo för en exportsatsning, något som Regeringen vill stödja. Därför går vi in i det här projektet. Sven-Eric Söder kommer att representera Sverige på plats på Equitana tillsammans med Bo Dockered, som bland annat är styrelseordförande i ATG. - Vi har märkt ett stort intresse från Tyskland för den svenska montern och de svenska hästarna som kommer ner och det känns som ett ypperligt tillfälle att marknadsföra Sverige, som har en lång tradition som hästland och vars hästnäring är på stark frammarsch, säger Bo Dockered. För ytterligare information, kontakta: Olof Karlander, VD för Nationella Stiftelsen, tel: 08-627 20 64, mobil: 0705-27 20 64, e-post: olof.karlander@nshorse.se Mona Hedenskog, projektledare på Exportrådet, tel: 08-783 87 28, mobil: 0708-83 87 28, e-post: mona.hedenskog@swedishtrade.se Emma Rost, pressansvarig, tel: 08-627 20 90, mobil: 0705-27 20 90, e-post: emma.rost@atg.se