Nu är 2008 års version av Hästhusesyn här!

”Hästhusesyn – praktisk guide för lagar och krav” har uppdaterats och finns nu i en ny version för beställning i tryckt form eller för nedladdning kostnadsfritt på www.nshorse.se. De uppdateringar som gjorts berör framför allt djurskyddsavsnittet. Bakgrunden är att Jordbruksverket i höstas utfärdade nya föreskrifter för hästhållning.

Hästhusesyn har tagits fram av Nationella Stiftelsen för Hästhållningens Främjande och är ett hjälpmedel för den som själv vill kontrollera att den egna hästverksamheten lever upp till gällande krav inom områdena yttre miljö, djurskydd, brandskydd och arbetsmiljö. Hästhusesyn består av checklistor och faktauppgifter som täcker in de krav som ställs på hästanläggningar.
- Förra årets upplaga hade otroligt stor efterfrågan och tog snabbt slut, säger Elisabeth Backteman på Nationella Stiftelsen för Hästhållningens Främjande. Användarna var många, alltifrån hästföretagare/stallinnehavare som vill ha koll på att deras anläggningar uppfyller lagstiftningen, till naturbruksgymnasier som använder den i utbildningarna. Även kommunernas djurskydds- och miljöinspektörer har använt sig av Hästhusesyn, som ett hjälpmedel i sitt arbete.