Nytt samarbete med hästen i centrum

Report this content

De senaste trettio åren har hästintresset i Sverige fullständigt exploderat. Idag är hästen en fritidssysselsättning, ett sällskapsdjur, en investering, ett yrke, en tävlingspartner och för vissa fortfarande en arbetskamrat. En utveckling som innebär möjligheter och utmaningar för både hästsektorn och samhället.

Genom att samla berörda aktörer, vill Kungl. Skogs- och Lantbruksakademien, Jordbruksverket och Nationella Stiftelsen för Hästhållningens Främjande, bidra till att sprida kunskap och skapa diskussion kring viktiga framtidsfrågor. Som ett första gemensamt initiativ arrangeras konferensen ”Hästen i Centrum” på Solvalla den 23 januari 2008. Under konferensen får företagare, folkrörelse- och samhällsföreträdare tillfälle att ta ett samlat grepp på frågor och problem som rör hästen idag.
– Den snabba tillväxten i hästbranschen ställer ökade krav på såväl branschens som samhällets aktörer. En fortsatt positiv utveckling förutsätter en bra dialog mellan hästsektorn och samhället. På ”Hästen i Centrum” finns alla viktiga spelare representerade. Tillsammans kommer vi att belysa många angelägna frågor som exempelvis tätortsnära hästhållning, företagande, fritid och friskvård, med den tydliga ambitionen att gemensamt fortsätta utvecklingsarbetet, för denna viktiga framtidsbransch inom den gröna sektorn, säger Mats Denninger ATGs och Nationella Stiftelsens nye ordförande.

Medverkande är profiler som Karin Mattsson RF:s ordförande, Stig H Johansson travtränare, Maria Gretzer tränare, elitryttare och landslagsledare, Lena Askling journalist och mångårig ledarskribent på Aftonbladet och Anders Ygeman riksdagsledamot (s) och ordförande i Miljö- och jordbruksutskottet, med flera.
- Idrott är fysisk aktivitet som vi utför för att ha roligt, må bra och prestera mera. Jag tror att Ridsporten kan ta ett helhetsgrepp på hälsoaspekten. När du tränar eller tävlar i din förening uppnår du mycket mer än bara fysiska resultat – du får även gemenskap, glädje och välmående. Ridsporten är en stor barn- och ungdomsidrott som näst efter fotbollen har flest aktiviteter för barn och ungdomar under 20 år. Dessutom väljer många aktiva att bli ledare, vilket medför stora mervärden både för individen, idrotten och för samhället, säger Karin Mattsson.

En nyhet som presenteras under konferensen är handboken Hästen i kommunen. Boken ska fungera som stöd och vägledning för både tjänstemän och politiker vid hantering av olika typer av hästrelaterade ärenden. Andra teman för seminarierna är Häst och människa – på varandras villkor, Hästar för alla – om avel, uppfödning och utbildning och Gleshet – landsbygdens konkurrensfördel.

Mer om konferensen www.ksla.se/hastenicentrum