• NS/

Stig H Johansson medverkade på seminarium om hästnäringens framtid

Aldrig tidigare har så många representanter från så många olika grenar av hästsverige samlats för att diskutera framtiden för hästnäringen. Över 200 personer, däribland även politiker och tjänstemän, hade tagit sig till Solvalla och konferensen Hästen i Centrum den 23 januari.

Bakgrunden är att svensk hästnäring växer så det knakar och nu omsätter cirka 45 miljarder kronor om året. Var tredje svensk har någon kontakt slags kontakt med häst, särkilt i tätorterna. Hur detta ska tas tillvara är mer än någonsin en gemensam angelägenhet för hela hästsverige, från trav och galoppsporterna till ridning, avel och uppfödning.

Konferensen kom att bli något av ett avstamp på flera olika plan. Det gäller nu för aktörerna i både hästnäringen och samhället att:
• Ta med hästen i samhällsplaneringen, med hänsyn både till hästfolket och omgivningen
• Underlätta hästföretagandet som ofta är en mycket arbetskraftsintensiv bransch
• Se till att nya generationers hästägare får tillräckligt med kunskap
• Värna om hästarnas behov av mark och att kunna röra sig ute
• Dra en tydlig gräns mellan företagande, hobby och ideellt folkrörelsearbete

Mats Denninger, ordförande på ATG och Nationella Stiftelsen för Hästhållningens Främjande, pekade på betydelsen av att spana in i framtiden.
- Den som lyckas formulera en tydlig vision och satsa de resurser man har för att uppfylla den har stora möjligheter att förändra, sa han.

En av deltagarna på konferensen var Riksidrottsförbundets ordförande Karin Mattsson. Hon är själv ett lysande exempel på hur ridning och hästar kan fostra ledare, kanske särskilt kvinnliga ledare. Få områden ger unga tjejer så många kvinnliga förebilder som hästvärlden, vilket Lena Askling från Aftonbladet påminde om.

Travsporten representerades av tränarna Stig H Johansson och Torbjörn Jansson. Dessa tycker det finns många likheter mellan travet och till exempel ridsporten, men även skillnader. Hos de stora tränarna är det otänkbart att betala anställda annat än avtalsenliga löner. Dessutom är kraven på skötarnas kompetens högt ställda.

Kunskapsfrågor var något som togs upp med jämna mellanrum under dagen. Baksidan av utvecklingen av hästar som en folksport är att gedigen kunskap inte alltid följer med på köpet. Hästen måste få vara häst och inte behandlas som vare sig gosedjur eller människa.

Överlag var det väldigt lite gnäll från hästfolket. Men desto mer positiv anda och insikt om att sektorn tjänar på att samarbeta över gränserna och behöver bli bättre på att övertyga samhällets beslutsfattare om hästens betydelse. Både som friskvård, för ungas utveckling och som utvecklingsbar näring. Inte minst på landsbygden.

Konferensen arrangerades av Nationella Stiftelsen för Hästhållningens Främjande, Kungl. Skogs- och Lantbruksakademien samt Jordbruksverket.

I debatterna medverkade bland annat Riksidrottsförbundets ordförande Karin Mattsson och chef Mikael Santoft, travtränaren Stig H Johansson, svenska hopplandslagets kapten Maria Gretzer, ridskolechef Eva Netterberg, Islandshästförbundets ordförande Göran Montan, politikerna Anders Ygeman (s) och Cecilia Widegren (m).

Nationella Stiftelsen och Jordbruksverket kommer, i sina respektive verksamheter, att driva de frågor som kom upp vid konferensen vidare.