NTEX: Godkänd fraktagent för luftfart

Transport- och logistikföretaget NTEX är från och med första maj en godkänd fraktagent för luftfart. Det betyder bland annat att säkerhetsgodkända företag slipper tidskrävande kontroller på flygplatsen.
– Det är självklart mycket glädjande och ytterligare ett steg i vårt kvalitetsarbete, vilket innebär att vi kommer att kunna erbjuda våra kunder ännu bättre service, säger Johan Erlandsson, Operations manager Air & Sea och numera även säkerhetsansvarig för luftfart på NTEX.

Godkänd fraktagent för luftfart tilldelas transport- och speditionsföretag som arbetar aktivt med säkerhetsfrågor och rutiner utifrån ett säkerhetsprogram. De företag som ansöker om att bli certifierade måste utforma ett program med riktlinjer och rutiner som lämnas till Transportstyrelsen för granskning. Transportstyrelsen, EU:s förlängda arm inom transportfrågor i Sverige, utfärdar sedan godkännandet vilket blir erkänt världen över.
– Programmet måste bland annat inkludera riktlinjer för hur vi hanterar och kontrollerar gods samt säkerhetsåtgärder när vi upptäcker fel, förklarar Johan Erlandsson.

Certifieringen kommer att underlätta för NTEX och deras säkerhetsgodkända kunder. Carina Steen, flygspeditör på företaget berättar:
– I och med detta sparar våra säkerhetsgodkända kunder flera timmar som annars hade spenderats i säkerhetskontroller på flygplatsen, säger hon.
– Resultatet är en obruten kedja från början till slut. Det blir smidigare för kunden eftersom de slipper både väntetider, röntgenavgifter och får en större flexibilitet, fyller Johan i.

För mer information kontakta:

Dan Ericsson, VD
dan.ericsson@ntex.se

Nordic Trailer Express AB (NTEX) är ett svenskt medelstort transport- och logistikföretag. Med hög flexibilitet och ett nära-kunden-perspektiv garanteras att kunders transportbehov uppfylls. Företaget har 170 anställda och en omsättning på 1 miljard SEK. NTEX huvudkontor ligger i Göteborg och har lokala kontor i ett flertal Europeiska städer.

Taggar: