NTI Gymnasiet fördjupar samarbetet med försvarsmakten i Örebro

Report this content

Elever på NTI Gymnasiet Örebro som läser IT och Teknikprogrammet fördjupar och breddar sina kunskaper om nätverkssäkerhet i ett samarbete med försvarsmakten. Projektet startar denna vecka och pågår under tre veckor.

För tredje året i rad genomför NTI Gymnasiet Örebro (tidigare IT Gymnasiet) ett projekt i nätverkssäkerhet tillsammans med FMTIS - Försvarsmaktens telekommunikations- och informationssystemförband i Örebro. Syftet är att bredda och fördjupa eleverna förmåga att konstruera nätverk i en “skarp” miljö, tillsammans med en externa aktör.

- Vårt samarbetet med försvarsmakten är en fin möjlighet för våra teknik-elever att få kontakt med en arbetsplats där det finns mycket teknisk spetskunskap. Vi ser också att eleverna får både kontakter och erfarenheter som de har nytta av när de väljer mellan vidare studier eller jobb direkt efter gymnasiet, säger Andreas Holm, biträdande rektor på NTI Gymnasiet i Örebro.

NTI Gymnasiet samarbetar med flertalet organisationer, myndigheter och företag. Målet med dessa samarbeten är att skolan skall ligga i framkant ifråga om teknik och teknikutveckling. Samarbetena syftar även till att påverka elever och lärare positivt ifråga om motivation, lärande och kunskapsutveckling.

För mer information, kontakta biträdande rektor Andreas Holm: andreas.holm@ntig.se, tel 019-44 64 69.

Jenny Wahlberg, kommunikationschef

Jenny.wahlberg@academedia.se

NTI Gymnasiet framtidssäkrade utbildningar för morgondagens utmaningar. Förståelsen för teknikens och digitaliseringens roll är vad som förenar och driver oss, och det NTI Gymnasiet vill uppmuntra hos dig, oavsett vad du väljer att göra i framtiden.