Storslam i entreprenörskap för NTI Gymnasiet Kronhus

Report this content

Det blev storslam för NTI Gymnasiet Kronhus på göteborgsregionens UF-mässa i veckan. Skolans lärare Dennis Larsen fick pris som Årets UF-lärare och elever på skolan kvalificerade sig för SM genom sina egna UF-företag.

Totalt deltog 1300 gymnasieelever med 340 UF-företag på den regionala UF-mässan "Entreprenörskap på riktigt". Bäst gick det för UF-företaget Worth från NTI Gymnasiet Kronhus som kammade hem inte mindre än tre priser, bland annat förstapriserna som Årets UF-företag och Årets samhällsentreprenör. Skolans ekonomilärare Dennis Larsen vann pris för Årets UF-lärare.

På NTI Kronhus har nästan alla elever i årskurs 3 ett UF-företag igång, oavsett om man studerar IT, Handel, Ekonomi eller Teknik.

- Vi förbereder elevernas entreprenöriella förmågor under i årskurs 1 och 2, säger Anna Robertsson, rektor på NTI Kronhus.

- Lärarlaget arbetar som ett team runt eleverna så de får konkret stöttning av olika professioner, som exempelvis retorik av språklärarna, layout av lärare i grafisk kommunikation etc. Eleverna får bland annat pitcha företagsidéer inför ett draknäste, träna i att generera idéer samt kommunicera budskap i tal, skrift och bild, säger Anna Robertsson.

Nu siktar de vinnande UF-företagen från Göteborg in sig på SM-finalen i Stockholm. Den 6-7 maj där de får chansen att mäta sig mot andra finalister från resten av Sverige på mässan i Älvsjö.

Jenny Wahlberg, kommunikationschef

Jenny.wahlberg@academedia.se

NTI Gymnasiet framtidssäkrade utbildningar för morgondagens utmaningar. Förståelsen för teknikens och digitaliseringens roll är vad som förenar och driver oss, och det NTI Gymnasiet vill uppmuntra hos dig, oavsett vad du väljer att göra i framtiden.