Hälften av alla företag saknar domännamnsstrategi

Report this content

Bara vartannat svenskt företag har en strategi för hur företagsnamn, varumärken och nyckelpersoner ska säkras som domännamn. Sju av tio företag saknar också en omvärldsanalys för hur domännamn påverkar verksamheten. Det visar en undersökning från Novus opinion.

Undersökningen, där 500 marknadschefer på mellanstora svenska företag svarat, visar att frågan om domännamn för egna verksamheten är lågt prioriterad.

-       Det är oroande att frågan om domänstrategi är så lågt prioriterad. Företag som inte säkrar upp varumärken på befintliga och kommande produkter och tjänster på de största toppdomänerna riskerar att få lägga både tid och resurser på detta vid till exempel nylanseringar, säger Lars-Göran Forsberg, vd Europa, NU Domain Ltd.

En domännamnsstrategi innebär att ett företag skaffar sig tydliga riktlinjer för hur det ska förhålla sig till företagsnamnet, varumärken och nyckelpersoner på de största toppdomänerna. Strategin innebär också att domännamn säkras i god tid. Eftersom det i allra högsta grad är en kommunikationsfråga bör ansvaret ligga på marknads- eller kommunikationsavdelningen. Undersökningen visar dock att IT-avdelningen är ansvarig för domännamnsfrågor på fler än fyra av tio företag.

-       Internet är för många företag idag både den viktigaste kommunikationskanalen och en av de viktigaste försäljningskanalerna. Då kan inte så avgörande beslut som varumärkesfrågor fortfarande hanteras av IT-avdelningen, säger Lars-Göran Forsberg.

Företagen i undersökningen är däremot innehavare av många domäner. Mer än var tredje företag har fler än tio domännamn registrerade. Trots det svarar sju av tio företag att de inte överväger att skaffa sig en strategi för domännamn.

Ladda ner hela undersökningen på:

För mer information om .NU besök gärna:

För ytterligare frågor, kontakta gärna:
Lars-Göran Forsberg, vd Europa
Mobil: +46 736 30 74 94
E-mail: lg@nic.nu

.NU Domain Ltd är en av Sveriges största leverantörer av domännamn för hemsidor på internet och .nu-adresser är vanligast näst efter .se och .com. Kunderna utgörs till stor del av svenska webbhotell som Loopia, Binero och City Networks Hosting. Idag finns fler än 200 000 .nu-domännamn registrerade, varav över sextio procent har svenska ägare. Några av de mest välkända .nu-sajterna är tv.nu, pastan.nu, studera.nu och placera.nu.

Taggar: