Nuevolution erhåller ytterligare betalning för tillgång till teknologi i sitt forskningssamarbete med Janssen

Stockholm, 6 mars 2017. Nuevolution AB (publ) (NUE.ST) meddelade idag att Janssen Biotech, Inc. (Janssen), ett av läkemedelsföretagen i Johnson & Johnson, utnyttjat sin möjlighet att utöka samarbetet med Nuevolution, och därmed betalat Nuevolution en avgift om 600 000 USD (5,45 MSEK) för tillgång till teknologi.

Nuevolution A/S och Janssen ingick ett samarbete den 19 oktober 2015 kring tillämpning av Chemetics® – Nuevolutions egenutvecklade plattform för utveckling av läkemedel – mot biologiska sjukdomsmål av intresse för Janssen Biotech.

Enligt villkoren i samarbetsavtalet innebär utvidgningen av samarbetet till att inkludera ytterligare en eller flera sjukdomsmål att Nuevolution erhåller ytterligare en förskottsbetalning för tillgång till teknologi samt forskningsfinansiering per sjukdomsmål. Dessutom kommer Nuevolution att vara berättigat att erhålla milstolpsbetalningar om specificerad forskning, utveckling och kommersiella delmål uppnås. Om produkter kommersialiseras som ett resultat av samarbetet kommer Nuevolution även ha rätt till vissa royaltybetalningar baserade på nettoförsäljningen av dessa produkter.

För mer information, kontakta gärna:

Denna information är sådan information som Nuevolution AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontakt­personers försorg, för offentliggörande måndag den 6 mars 2017 kl. 8.30 (CET).

Nuevolution AB (publ) är listat på Nasdaq First North Premier i Stockholm (ticker: NUE.ST). Redeye AB är bolagets Certified Adviser. Mer information om Nuevolution finns på www.nuevolution.com.