• Numisbing/

Numisbing har förvärvat två utgivna nobelprismedaljer på uppdrag av ”Collectibles Fund”

Report this content

Numisbing har förvärvat två sällsynta medaljer i extremt begränsad upplaga av Nobelpriset från 1902 och 1980. Ramkumar Sarangapani, VD för Numisbing AB (publ), säger att; ”Ädla medaljer är extremt sällsynta samlarföremål och har hög efterfrågan. Eftersom antalet tilldelade medaljer är mycket liten upplaga och det samtidigt är stolthet för livet för mottagaren att inneha denna, så kommer de aldrig ut till försäljning”. Det allra högsta priset för en utdelad Nobelprismedalj är 2,27 miljoner USD, som såldes i Heritage Auctions, USA under 2013.

Numisbing AB (publ) med dotterbolag I Dubai verkar inom numismatik. På uppdrag av ”Collectibles fund” med inriktning att samla sällsynta mynt och sedlar, genomförs såväl köp som försäljningar av dessa unika mynt och sedlar av Numisbing. Koncernen Numisbing äger också andelar i denna fond som idag har 17.625 föremål. Fonden har under 2018 och 2019 ökat sitt fondvärde årligen med ca 25 procent. Antalet gamla mynt och sedlar ökar av naturliga skäl inte och priserna på dessa föremål ökar i värde om man köper rätt objekt till rätt pris. Värdeutvecklingen kan man som investerare ta del av genom innehav av aktier i Numisbing som inom kort skall ansöka om notering vid Nasdaq, First North, Stockholm.
Som i ett led att informera aktieägare och marknad om denna nischmarknad publiceras ett antal artiklar om Numisbing och fondens innehav.

Numisbing har förvärvat två sällsynta medaljer i en extremt begränsad upplaga av Nobelpriset från 1902 och 1980. Dessa medaljer präglades av ”Swedish Royal Mint”, med samma design som använts på Nobelprismedaljerna för fysik och kemi. Dessa utgivna medaljer gjordes i begränsad upplaga och utfärdades i silver, silverguld och brons för museér och samlare. Dessa medaljer designades av Erik Lindberg och mäter 66 mm i diameter. På framsidan finns ett bystporträtt av Alfred Nobel vänd mot vänster, inskrivet med hans namn i relief, "Alfr. Nobel ”, liksom hans födelse- och dödsdatum 1833 till 1896,” Nat. MDCCCXXXIII, Ob. MDCCCXCVI.” Inristat nederst till vänster med konstnärens namn och datum, "E. Lindberg, 1902.” Det spegelvända har en allegorisk vinjett av vetenskapens figur som avslöjar naturens ansikte, med den latinska legenden i relief ovan, "Inventas vitam iuvat excoluisse per artes." Utrymmet längst ner lämnas tomt men skulle graveras med mottagarens namn och datum på tilldelade medaljer. De tilldelade medaljerna präglades från 23k guld före 1980 och väger 200 gram. Tilldelade medaljer efter 1980 har gjorts av 18 karat återvunnet guld och vikt 175 gram förutom priset i ekonomisk vetenskap som väger 185 gram.

Ramkumar Sarangapani, VD för Numisbing AB (publ), säger att; ”Ädla medaljer är extremt sällsynta samlarföremål och har hög efterfrågan. Eftersom antalet tilldelade medaljer är mycket liten upplaga och det samtidigt är stolthet för livet för mottagaren att inneha denna, så kommer de aldrig ut till försäljning”. Det allra högsta priset för en utdelad Nobelprismedalj är 2,27 miljoner USD, som såldes i Heritage Auctions, USA under 2013.Ramkumar Sarangapani tillade också att ”det är ett stolt ögonblick att lägga dessa medaljer i fondens samling då Numisbing AB (publ) har sitt huvudkontor i just Sverige.”
Nobel Prize 1902Nobel Prize

För mer information, kontakta: Ramkumar Sarangapani, VD för Numisbing AB, Tel. +971 50 588 1838, ramkumar@numisbing.com eller

Jan Rejdnell Investor Relations (IR) Tel. + 46 (0)708-14 44 00, jan@delecta.se.

Om NUMISBING:

NUMISBING AB (www.numisbing.se) är ett Numismatik & Arts-företag med huvudkontor i Stockholm, Sverige, och har sin verksamhet i Dubai, Förenade Arabemiraten, som för närvarande är noterat på Nasdaq First North Stock Exchange i Stockholm, Sverige. Sedan starten 2012 har Numisbing vuxit till ett ledande Numismatik företag i Mellanöstern-regionen med en marknadsandel på nära 75 procent. Snart avser Numisbing AB att ansöka om notering på Nasdaq, First North i Stockholm. Mer information finns på www.numisbing.se.

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Ramkumar Sarangapani, VD för Numisbing AB (publ)