Numisbing´s planer om börsnotering fortsätter framåt

Report this content

Liksom som hos så många andra företag har Numisbing AB mött en avmattning i tillväxten som ett direkt resultat av COVID-19s påverkan. Trots detta fortsätter numismatikföretaget Numisbing sina planer på att söka om en notering vid First North Nasdaq i Stockholm under hösten.

Med en marknadsandel på 70 procent i Mellanöstern och en betydande närvaro i Indien, försöker Numisbing nu positionera sig som en global ledare inom samlingsbara sällsynta mynt och sedlar.

Eftersom planerna för ett börsintroduktion går vidare ökar och breddar Numisbing också sin Investor Relation och den finansiella rapporteringen genom att införa kvartalsvis finansiell rapportering. Förra året gjordes en nyemission för att bredda ägandet och förbereda företaget för börsnotering i syfte att säkerställa god likviditet av den kommande handeln i Bolagets aktie.

Styrelsen undersöker åtgärder för att stärka Numisbings intäkter och balansräkning före notering. Utöver detta ser företaget in på den europeiska numismatiska marknaden och öppnar dörren för potentiella förvärv.

Ramkumar Sarangapani, VD i Numisbing AB, säger: ”Även om pandemin har varit en svår period och varit påfrestande på bolaget, så har det samtidigt skapat en kraftfull ökning av värdet och aptiten för sällsynta samlingsmynt och sedlar. Detta är en långvarig trend där värdet fortsätter att stiga, också beroende på bristen på det totala antalet samlarobjekt som inte kan öka. Detta ger oss samtidigt en bra position när vi snabbt vill etablera oss på den europeiska marknaden. ”

Numisbings största enskilda tillgång är dess innehav och arbetet med Cabaritta Funds SPC Collectibles Fund Segregated Portfolio (ISIN KYG3165T1206). Denna investering kommer vara avgörande då värdet av samlingsbara sällsynta mynt och sedlar ökar, där investerare samtidigt söker efter nya säkra investeringsalternativ för att diversifiera sina portföljer och minimera sina risker. Få börsnoterade företag handlar för närvarande med egna innehav i numismatiska tillgångar och de flesta auktionshus investerar inte själva aktivt i numismatik.

Numisbing har lämnat in en anslutning till Euroclear i syfte att föra över sin aktiebok för digital handel. Bolaget kommer också att nå en överenskommelse med  en ”Certified Adviser” för att hjälpa Bolaget genom noteringsprocessen och när man sedan är ansluten till marknadsplats. Mer information om dessa meddelanden kommer att delas inom kort.

Koncernens årsredovisning för 2019, tillsammans med rapporter för Q2 (inklusive en uppdatering om fondens utveckling) kommer att publiceras inom kort.

Ramkumar Sarangapani, VD för Numisbing AB, Tel. +971 50 588 1838, ramkumar@numisbing.com, eller
Jan Rejdnell Investor Relations (IR) Tel. + 46 () 0708-14 44 00, jan@delecta.se

Om NUMISBING:

NUMISBING AB (www.numisbing.se) är ett Numismatisk & konst-bolag med huvudkontor i Stockholm, Sverige, och har sin operativa verksamhet i Dubai, Förenade Arabemiraten, som för närvarande är på väg att noteras på Nasdaq First North Stock Exchange i Stockholm, Sverige. Sedan starten 2012 har Numisbing vuxit till ett ledande Numismatiks-företag i Mellanöstern-regionen med en marknadsandel om nära 75 procent.

Under hösten kommer Numisbing AB att ansöka om listning vid Nasdaq, First North i Stockholm. Mer information vid www.numisbing.se.

Taggar: