Dial Group förvärvar nxt communication group AB

Dial Group förvärvar nxt communication group AB ­ skapar Nordens största bolag för integrerad marknadskommunikation SBI-listade Dial Group har tecknat avtal om förvärv av nxt communication group AB. Köpeskillingen uppgår till 18 Miljoner nyemitterade aktier, samt en tilläggsköpeskilling bestående av teckningsoptioner. Ingen kontant ersättning utgår. Detta är den andra stora affären på en vecka som Dial Group genomfört. - Genom detta förvärv har vi skapat den struktur och storlek som krävs för att bli ännu större på den Nordiska marknaden inom integrerad marknadskommunikation, säger Lars Andersson, vd Dial Group. Efter förvärvet beräknas Dial Group att omsätta 250 Mkr år 2000. Bolaget som kommer att ha 165 anställda räknar med en årlig tillväxt på 20 procent och en vinstmarginal på 10 procent. Marknaden i Sverige för denna typ av tjänster beräknas omsätta 7 Mdr 1999, i Norden beräknas omsättningen bli 14 Mdr. Bolagets mål är att ta 5 procent av marknaden i ett första steg. nxt communication group är liksom Dial Group konsulter inom integrerad marknadskommunikation och har 65 anställda. Bolaget bildades 1995 och består idag av tolv olika bolag. 1998 omsatte bolaget 127 Mkr och hade en vinst på 10,3 Mkr före skatt. ­ Vi arbetar inom en mycket fragmenterad marknad. Den nya trend som drivs fram av kunderna innebär dock att allt fler väljer konceptet integrerad marknadskommunikation, säger Lars Andersson. ­ Genom våra förvärv skapar vi nu en organisation med bred kunskap och hög kompetens som kan tillgodose kundernas krav, säger Lars Andersson För ytterligare information: Lars Andersson, Vd Dial Group, 08-33 22 22, Mobil: 070 ­ 753 0000, www.dialgroup.se Hans Molund, Vd nxt, 08 ­ 566 350 00 Mobil: 0708 ­ 83 83 83, www.nxt.se Dial Group är konsulter inom integrerad marknadskommunikation. Bolaget som har huvudkontor i stockholm har 100 anställda. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/12/08/19991208BIT00160/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/12/08/19991208BIT00160/bit0002.pdf