Andra Varvet får bästa läget i Högdalens centrum

Report this content

Succébutiken Andra Varvet, som ägs av Nya Rågsved Folketshus-förening, går in på sitt fjärde år i Högdalen. Butiken har blivit en symbol för socialt engagemang i området. Nu fortsätter framgångarna för Andra Varvet med flytt till nya lokaler mitt i Högdalen centrum. Citycon äger och förvaltar Högdalen Centrum.

Second-handbutiken Andra Varvet grundades 2012 som ett socialt projekt för att skapa riktiga jobb för långtidsarbetslösa. Idag har Andra Varvet åtta anställda och 40 personer sysselsatta i arbetsmarknadsåtgärder.

I och med flytten säkrar vi jobben för åtta personer och samtidigt kan Nya Rågsveds Folkets Hus fortsätta med viktiga kultursatsningar riktade till barn- och unga, säger Leif Rönngren ordförande i Nya Rågsveds Folkets Hus

Hela Andra Varvets överskott går till Nya Rågsveds Folkets Hus lokala ungdomsverksamhet. Hittills har totalt 350 000 kronor används för att stötta verksamheter som fotbollsföreningar, barnteater och körverksamhet.

När nu Andra Varvets lokaler ska rivas för att ge plats för nya bostäder har butiken fått ett nytt hyreskontrakt i centralt läge i Högdalens Centrum och tillträder den 1 mars.

– Det känns bra för Citycon att Andra Varvet ges de bästa förutsättningarna att fortsätta med sin framgångsrika verksamhet. Butiken har blivit en träffpunkt i Högdalen och bidrar till trivseln i centrumet, säger Magnus Bergman, Commercial Director på Citycon.

– Vi är jätteglada att vi har fått ett av de bästa lägena i Högdalen alldeles bredvid Konsum. Andra Varvet-butiken och kaféet, är en viktig del i vår verksamhet att erbjuda människor som stått utanför arbetsmarknaden under lång tid möjlighet att komma tillbaka i arbete, fortsätter Leif Rönngren.

Återvinningstanken är central och genom att göra i ordning möbler och prylar innan de säljs kan Andra Varvet erbjuda hög kvalitet. Detta har lett till en stor och trogen kundkrets från hela Mälardalen.

– Hos oss kan man göra ett riktigt ordentligt fynd, säger Leif Rönngren.

För mer information, kontakta:

Leif Rönngren, ordförande i Nya Rågsveds Folkets Hus, tel: 070-756 90 07 e-post: leif@nrfh.se

www.andravarvethogdalen.se

Taggar: