NYAB AB delårsrapport januari-juni 2024: Förbättring och utveckling

April-juni i korthet

• Intäkterna uppgick till 76,1 (65,3) miljoner euro, motsvarande en förändring på 16,5 %. I konstanta valutor ökade omsättningen med 16,8 %.
  • Rörelseresultat (EBIT) uppgick till 3,8 (4,0) miljoner euro, motsvarande 5,0 % (6,2 %) av intäkterna. EBIT för jämförelseperioden påverkades positivt med 3,3 miljoner euro relaterat till förlikningen av S:t Michel-tvisten i Finland.
  • Fritt kassaflöde uppgick till -1,0 (8,4) miljoner euro. Det fria kassaflödet för jämförelseperioden gynnades av 9,2 miljoner euro från S:t Michel-tvisten.
  • Nettoskuld/EBITDA uppgick till -0,31 (0,19).
  • Orderstocken förbättrades med 36,0 % till 342,6 (252,0) miljoner euro.

Januari-juni i korthet

• Intäkterna uppgick till 135,3 (104,5) miljoner euro, motsvarande en förändring på 29,5 %. Räknat i konstanta valutakurser ökade omsättningen med 30,0 %.
  • Rörelseresultat (EBIT) uppgick till 4,2 (2,0) miljoner euro, motsvarande 3,1 % (1,9 %) av intäkterna.
  • Nettovinsten uppgick till 0,8 (0,9) miljoner euro. Domicilbyte för moderföretaget och överföring av aktienotering till Sverige ökade finansieringskostnader med 2,0 (0,3) miljoner euro.
  • Fritt kassaflöde uppgick till 12,5 (9,3) miljoner euro.

Detta pressmeddelande är en sammanfattning av NYAB:s delårsrapport för januari-juni 2024. Den fullständiga rapporten är bilagd till detta pressmeddelande och finns tillgänglig på https://nyabgroup.com/sv/investerare/nyab-som-investering/rapporter-och-presentationer/. Informationen i delårsrapporten är inte reviderad.

Finansiella nyckeltal (IFRS)

4–6

/2024

4–6

1–6

/2024

1–6

R12 7/2023–6/2024

1–12

Intäkter, tusen euro

Förändring i nettoomsättning från föregående år, %

EBITDA, tusen euro

EBITA, tusen euro

Rörelseresultat (EBIT), tusen euro

Periodens resultat, tusen euro

Vinst per aktie före utspädning, i euro

Vinst per aktie efter utspädning, i euro

Räntebärande skulder, tusen euro

Eget kapital, tusen euro

Balansomslutning, tusen euro

Avkastning på eget kapital, %

Avkastning på sysselsatt kapital, %

Soliditet, %

Nettoskuld, tusen euro

-5 630

Nettoskuldsättningsgrad, %

-3,0 %

Nettoskuld/EBITDA, föregående 12 m

Fritt kassaflöde, tusen euro

Orderstock, tusen euro

Antal anställda vid periodens slut

Vd Johan Larsson har ordet

Efter en stark start på året fortsatte verksamheten att leverera under andra kvartalet. För första halvåret var omsättningstillväxten 30 procent och rörelseresultatet mer än fördubblades. För perioden finns en jämförelsestörande engångspost om 3,3 miljoner euro relaterad till förlikningen av S:t Michel-tvisten föregående år, med den i beaktande visas tydligt vår förbättrade underliggande EBIT och den positiva riktning vi rör oss i. Vidare ökade orderstocken med 36 procent jämfört med samma period föregående år och nådde rekordhöga nivåer. Detta har följts av en betydande orderingång efter kvartalets slut.

Utvecklingen på de marknader vi riktar oss till har varit gynnsam i Sverige, där vår tillväxt överstigit 50 procent under det första halvåret. Marknadens sentiment förbättrades ytterligare av den fortsatta inbromsningen av inflationen och efterföljande beslut av Riksbanken att sänka styrräntan i maj. Ett av de snabbast växande marknadssegmenten har varit kraftnät, där vi under de senaste två åren har utökat vår kompetens, vilket gjort det möjligt för oss att säkra värdefulla projekt. I Finland finns fortfarande viss tröghet på marknaderna, men vi har där en bra nivå av möjligheter i förhållande till storleken på verksamheten.

Vi är väl positionerade för att ta vara på tillväxtmöjligheter med vår tillgångslätta affärsmodell och starka balansräkning. Vår omsättning per heltidsanställd ligger på branschledande nivåer. I enlighet med strategin har vi framgångsrikt skalat upp verksamheten genom att bland annat öka den genomsnittliga projektstorleken, vilket återspeglas i våra senast vunna order inom energi- och infrastruktursektorerna. Affärsmodellen gör det möjligt för oss att uppnå en balanserad riskjusterad tillväxt, vilket fortfarande är prioritet.

Under de senaste 12 månaderna har våra administrativa resurser till stor del lagts på förberedelserna för vår gränsöverskridande ombildning till ett svenskt företag. Bolagsflytten slutfördes i slutet av juni tillsammans med omlistning av aktien till Nasdaq First North Premier i Stockholm. Efter noteringsbytet har vi sett en förbättring av likviditeten i aktien och attraherat nya institutionella aktieägare.

Sammantaget är jag nöjd med prestationerna under det första halvåret. Vår strategi och distinkta affärsmodell har tydligt bevisat sina styrkor. Våra skickliga medarbetare har, som alltid, utfört ett professionellt arbete. Att lämna första halvåret bakom sig med detta resultat är tillfredsställande med tanke på vår säsongsvariation med ett historiskt starkare andra halvår. Att verka som ett svenskt börsbolag kommer att ge oss ytterligare kommersiella fördelar framöver. Att vi nu avslutat den gränsöverskridande ombildningen och noteringsbytet möjliggör ett ökat fokus på kärnverksamheten, där vi siktar på fortsatt utveckling och lönsam tillväxt.

Presentation av delårsrapport

NYAB arrangerar en webbsändning där VD Johan Larsson och CFO Aku Väliaho presenterar finansiell information och väsentliga händelser under det andra kvartalet, onsdagen den 14 augusti 2024 klockan 13:00 CEST. Webbsändningen hålls på engelska och kommer att finnas tillgänglig på https://ir.financialhearings.com/nyab-q2-report-2024.

Johan Larsson, VD, NYAB AB, +46 (0)70 182 5070, johan.larsson@nyabgroup.com

Aku Väliaho, CFO, NYAB AB, +358 (0)40 559 2772, aku.valiaho@nyabgroup.com

NYAB:s Investor Relations kan kontaktas via e-post, ir@nyabgroup.com.

NYAB:s Certified Adviser är Augment Partners AB, info@augment.se, telefon +46 8 604 22 55.

Denna information lämnades för offentliggörande den 14 augusti 2024 kl. 8:30 CEST.

Om NYAB

NYAB möjliggör samhällets utveckling för kommande generationer, med omfattande erfarenhet från komplexa och utmanande projekt. NYAB erbjuder ingenjörs-, bygg- och underhållstjänster inom hållbar infrastruktur, industribyggnation och förnybar energi och bidrar därigenom till den gröna omställningen. NYAB är verksamt i Sverige och Finland, inom både privat och offentlig sektor.