NYAB utökar erbjudandet inom energisektorn - integrerar förvärvet Power Forze

NYAB:s ledning ser starka tillväxtmöjligheter inom kraft- och eldistributionsentreprenad. Som ett led i att möta den ökande efterfrågan på marknaden och utöka bolagets erbjudande inom sektorn, kommer koncernbolaget Power Forzes verksamhet att integreras i NYAB Sveriges verksamhet från och med 1 juni i år.

Power Forze, som sedan NYAB:s förvärv 2022 har verkat under eget varumärke, erbjuder tjänster inom kraftinstallationer för industri och vindkraft samt entreprenad inom eldistribution från 20 kV till 400 kV, främst i norra Sverige. Inom NYAB-koncernen har Power Forze bidragit till flera framgångar, däribland säkrandet av Aurora Line-projektet, där NYAB bygger en 400 kV kraftledning på en 90 km lång sträcka av stamnätsförbindelsen mellan Sverige och Finland på beställning av stamnätsbolaget Svenska kraftnät.

Integrationen av Power Forzes verksamhet in i NYAB Sveriges verksamhet ger NYAB ett konkurrenskraftigt helhetserbjudande inom kraft- och eldistribution genom att koncernens breda expertis samlas i tjänsteportföljen och leveranskapaciteten ytterligare förstärks genom harmonisering av projektmetodik.

”Vi är mycket glada över att den expertis och kompetens som finns i Power Forze nu ansluter till NYAB Sverige. Den samlade kompetensen öppnar upp attraktiva affärsmöjligheter kopplade till de investeringar som planeras för att säkra framtidens elförsörjning. Tillsammans kan vi erbjuda ett skarpt helhetserbjudande och en bred tjänsteportfölj till både marknaden och våra medarbetare. Vi kommer även att kunna samarbeta över landsgränserna mer sömlöst, vilket ger synergier och nya möjligheter”, säger Johan Larsson, NYAB:s vd.

Power Forze grundades 2020 och har varit verksamt främst i norra Sverige, men efter integrationen förväntas Power Forzes tjänster och expertis kunna erbjudas även i andra delar av Sverige och Finland.

”Vi ser fram emot att fortsätta vårt arbete inom NYAB-koncernen och att fortsätta leverera tjänster av hög kvalitet till våra kunder. Som en del av NYAB får vi möjlighet att ytterligare expandera verksamheten genom ökad kompetens, ett skarpare helhetserbjudande och en klart förbättrad stödstruktur internt, vad gäller IT, personalfrågor och vidareutbildning”, säger Stefan Helmvall, arbetschef Energi på NYAB, tidigare vd på Power Forze.

Power Forzes befintliga kunder, partners och leverantörer kommer inte att beröras av förändringen då ingångna avtal och överenskommelser fortsatt kommer att genomföras inom det ursprungliga bolaget, som kommer att finnas kvar tills vidare, samtidigt som ny verksamhet flyttas över till NYAB.

Kontakter
Johan Larsson, CEO, NYAB Oyj, Tel: +46 (0)70 182 5070, johan.larsson@nyabgroup.com

Om NYAB

NYAB möjliggör samhällets utveckling för kommande generationer, med en omfattande erfarenhet från komplexa och utmanande projekt. Vi erbjuder ingenjörs-, bygg- och underhållstjänster inom hållbar infrastruktur, industribyggnation och förnybar energi och bidrar därigenom till den gröna omställningen. NYAB har sitt huvudkontor i Uleåborg i Finland med fler än 400 medarbetare på olika platser i Finland och Sverige.