New York City är svenskarnas favoritresmål i USA

New York City är det populäraste resmålet i USA bland svenskar, nära hälften av alla svenska besökare i USA åker till staden. Omkring 90 procent av svenskarna åker till New York City av privata skäl och stannar i genomsnitt i sju nätter. De ägnar sig allra helst åt shopping i de fem stadsdelarna, besöker gallerier/museer och sightseeing. Det visar statistik från turistorganisation NYC & Company.

Svenskarna älskar att korsa Atlanten och att besöka staden som aldrig sover. 2013 var det omkring 185 000 svenskar som besökte New York City, nära hälften av svenskarna som reser till USA åker till New York City. Nästan 90 procent besöker staden av privata skäl, och den populäraste aktiviteten är att shoppa i de fem stadsdelarna Brooklyn, Bronx, Manhattan, Queens och Staten Island. Andra populära aktiviteter är att besöka gallerier/museer och sightseeing.

”Vi är glada över att svenskarna har upptäckt New York City och allt som staden har att erbjuda. Svenskarna rör sig inte bara i de typiska turiststråken, utan är duktiga på att åka runt och besöka stadens fem stadsdelar Brooklyn, Bronx, Manhattan, Queens och Staten Island. De är också vana att själva leta reda på aktiviteter, butiker och kulturevenemang som de vill ta del av och uppleva”, säger Fred Dixon, President och CEO för NYC & Company.

I genomsnitt stannar de svenska besökarna sju nätter och spenderar nära

17 000 SEK per person under vistelsen. New York City är ett resmål som många reser till ensam, hela 44 procent av besökarna från Sverige åker ensamma. 18 procent reser med sin partner och 13 procent åker med barn. Omkring hälften av svenskarna bokar resan via internet.

Besökare som är intresserade av att utforska mer av New York City, kan vända sig till ett av stadens alla hotell. Många hotell har specialerbjudanden för gäster som bokar fler än tre hotellnätter mellan den 21 juni och 1 september. Se mer på nycgo.com/hotels.

New York City består av fem stadsdelar: Brooklyn, Bronx, Manhattan, Queens och Staten Island. Neighborhood x Neighborhood-initiativet syftar till att belysa att det finns prisbilliga och lättillgängliga områden i de fem stadsdelarna, särskilt i områdena där nya hotell har byggts på senare år. De utvalda områdena och höjdpunkterna har valts ut i samarbete med City Council officials, Department of Cultural Affairs, NYC Small Business Services, affärsutvecklingsdistrikt, samhällsledare, och har skett under överinseende av NYC & Companys mer än 2 000 medlemmar.

Följ också @nycgo_press på Twitter för den senaste informationen om New York Citys turism och resor.

Fred Dixon, President och CEO för NYC & Company