REKORD I TURISM TILL NEW YORK CITY 2014

Turismen till New York City nådde all-time-high 2014. 56,4 miljoner besökte staden och skapade rekordhöga intäkter, 61,3 miljarder dollar (ca 507 miljarder SEK). Det högt satta målet, 55 miljoner besökare, nåddes ett år tidigare än beräknat.
– Med besökaren i centrum för allt vi gör, är jag övertygad om att vi kommer att fortsätta att vara bland världens mest eftertraktade resmål, säger Fred Dixon, NYC & Companys VD och koncernchef.

New York Citys borgmästare Bill de Blasio, NYC & Company VD och koncernchef Fred Dixon, och NYC & Companys styrelseordförande och chef för The Metropolitan Museum of Art Emily K. Rafferty, hade mycket att glädjas åt på sin presskonferens igår.

New York Citys besökssiffror slog alla tiders rekord under 2014 med 56,4 miljoner besökare. Besökarna genererade också rekordhöga intäkter, 61,3 miljarder dollar (ca 507 miljarder SEK) i övergripande ekonomiska effekter. Besöksnäringen skapade 359 000 turismrelaterade jobb och betalade 21 miljarder dollar (ca 174 miljarder SEK) i löner.

Stadens hotell hade 102 000 hotellrum i fjol, samtidigt som man slog försäljningsrekord med totalt 32,4 miljoner hotellnätter, även det var den högsta siffran någonsin. Turistnäringen genererade också 3,7 miljarder dollar i lokala skatter (ca 31 miljarder SEK).

– New York City erbjuder besökarna hundratals unika områden och samhällen att utforska, från Soho till Soundview till Sunnyside, och förra året valde rekordmånga besökare, 56,4 miljoner, att uppleva allt som New York City har att erbjuda. Våra fem stadsdelar är fullmatade med nya områden där alla sorters mat, uppträdanden och konst visas i varje hörn. Vår utmärkta livskvalitet, låga nivåer av brottslighet, och en konstant dynamisk stad fortsätta att locka rekordturism varje år. 2014 var inget undantag, säger borgmästare Bill de Blasio.

Av de 56,4 miljoner besökare som kom till New York City 2014, var 44,2 miljoner från USA medan 12,2 miljoner kom från utlandet. Den genomsnittliga hotellbeläggningen för året slutade på 89 procent, medan det genomsnittliga rumspriset per dygn slutade på 295 USD (ca 2 450 SEK). Både beläggning och rumspriser i New York City är de högsta i landet.

– Tack vare arbetet som NYC & Company bedriver på 28 marknader runt om i världen, fortsätter stadens rese- och turismsektor att växa och bidra till den ekonomiska tillväxten som nu skapar 359 000 arbetstillfällen, säger biträdande stadsdirektör för ekonomisk utveckling och bostäder, Alicia Glen.

– Jag är djupt tacksam för att se vår turistnäring gå på alla cylindrar, förra året slog vi rekord i internationella och inhemska besök till vår stad, och det gav en positiv påverkan på vår lokala ekonomi. NYC & Company visar upp både stadens ikoniska attraktioner samt de många okända pärlorna som finns att se i alla fem stadsdelar. Vi har alltid besökaren i centrum och jag är övertygad om att vi kommer att fortsätta att vara bland världens mest eftertraktade resmål, säger Fred Dixon, NYC & Companys VD och koncernchef.

– Våra 2 000 NYC & Company medlemsföretag förtjänar beröm för de enastående bidrag de gör för att upprätthålla New York Citys magnetiska dragningskraft, säger Emily K. Rafferty, NYC & Companys styrelseordförande och VD för The Metropolitan Museum of Art.

År 2013 var 54,3 miljoner besökare till New York City en rekordhög siffra. Men årets rekord innebär en ökning med 23 procent sedan 2009, då staden lockade nästan 46 miljoner besökare. De senaste åren har turismen ökat nästan 4 procent per år i staden.

Sedan 2006 har hotellrummen i New York City ökat med mer än 40 procent, från 72 600, men efterfrågan har växt snabbare än kapaciteten. New York City har för närvarande den mest aktiva hotellutvecklingen i landet, och kommer att ha mer än 115 000 rum 2017.

New York City är USAs främsta storstadsdestination, dit anländer flest utländska besökare till landet, där spenderar turisterna mest pengar och dit kommer den högsta andelen utländska besökare in i USA, cirka en tredjedel.

Indikator 2013 2014
Totala besök till NYC 54,3 miljoner 56,4 miljoner
Inhemska besök 42,9 miljoner 44,2 miljoner
Internationella besök 11,4 miljoner 12,2 miljoner
Total ekonomisk effekt 58,7 miljarder USD 61,3 miljarder USD
NYC skatteintäkter 3,5 miljarder USD 3,7 miljarder USD
Antal arbeten inom turism 348 000 359 000
NY State skatteintäkter 1,6 miljarder USD 1,7 miljarder USD
Hotellrumspris/dygn, snitt 291 USD 295 USD
Hotellbeläggning, snitt 88,5% 89 %
Sålda hotellnätter 30,2 miljoner 32,4 miljoner
Antal hotellrum tillgängliga 93 248 102 000

Lars-Ola Nordqvist, lars@comvision.se, 070 689 11 20

NYC & Company är den officiella marknads-, turism- och partnerorganisationen för staden New York, inriktade på att maximera rese- och turismmöjligheterna i de fem stadsdelarna, att bygga ekonomiskt välstånd samt att sprida en positiv image om New York City världen över. För mer information om vad man kan göra och se i New York City, besök nycgo.com.

Citat

Med besökaren i centrum för allt vi gör, är jag övertygad om att vi kommer att fortsätta att vara bland världens mest eftertraktade resmål.
Fred Dixon, NYC & Companys VD och koncernchef
New York City erbjuder besökarna hundratals unika områden och samhällen att utforska, från Soho till Soundview till Sunnyside, och förra året valde rekordmånga besökare, 56,4 miljoner, att uppleva allt som New York City har att erbjuda. Våra fem stadsdelar är fullmatade med nya områden där alla sorters mat, uppträdanden och konst visas i varje hörn. Vår utmärkta livskvalitet, låga nivåer av brottslighet, och en konstant dynamisk stad fortsätta att locka rekordturism varje år. 2014 var inget undantag.
Bill de Blasio, borgmästare New York City
Tack vare arbetet som NYC & Company bedriver på 28 marknader runt om i världen, fortsätter stadens rese- och turismsektor att växa och bidra till den ekonomiska tillväxten som nu skapar 359 000 arbetstillfällen.
Alicia Glen, biträdande stadsdirektör för ekonomisk utveckling och bostäder
Jag är djupt tacksam för att se vår turistnäring gå på alla cylindrar, förra året slog vi rekord i internationella och inhemska besök till vår stad, och det gav en positiv påverkan på vår lokala ekonomi. NYC & Company visar upp både stadens ikoniska attraktioner samt de många okända pärlorna som finns att se i alla fem stadsdelar. Vi har alltid besökaren i centrum och jag är övertygad om att vi kommer att fortsätta att vara bland världens mest eftertraktade resmål.
Fred Dixon, NYC & Companys VD och koncernchef
Våra 2 000 NYC & Company medlemsföretag förtjänar beröm för de enastående bidrag de gör för att upprätthålla New York Citys magnetiska dragningskraft.