Romantiken flödar i New York City

New York City är världens mest romantiska resmål, anser många. Få städer bjuder på så mycket oförglömliga upplevelser för kärlek som New York City. Därför har staden också en särskild lockelse för ressugna singlar och par när Alla Hjärtans dag firas den 14 februari. New York Citys fem stadsdelar erbjuder en mängd särskilt unika och hjärtliga upplevelser och evenemang för att fira dagen.

Det finns oändliga möjligheter att få fantastiska upplevelser på Alla hjärtans dag, eller Valentine’s Day som det heter, i New York City. Varje stadsdel har spektakulära evenemang och aktiviteter som man kan boka på New Yorks egen besökssajt nycgo.com. Det är allt från kurser i matlagning och stand up comedy till utställningar och speciella evenemang i absolut världsklass.

Upplevelserna passar alla som söker efter ett romantiskt resmål, oavsett om man är singel och letar efter den rätta eller firar i staden tillsammans som ett par. New York City och dess fem stadsdelar erbjuder en stor mängd unika och romantiska upplevelser, både som egna aktiviteter i staden eller evenemang, kulinariska eller kulturella besök. Några av de mest givna och tillgängliga kan vara att ta en promenad genom den gröna oasen Central Park, se en kärlekshistoria utspelas på en Broadway-teater eller se stadens ikoniska siluett från Empire State Building eller Rockefeller Center.

”New York City, världens mest romantiska resmål, är den perfekta platsen för kärlek om det så är en flört eller ett livslångt förhållande. Oavsett om du tar en weekend till en av stadens främsta hotell eller äter middag på en restaurang i världsklass så erbjuder samtliga fem stadsdelar besökare och invånare möjlighet att fira helgen till vilken budget som helst.” säger Fred Dixon, NYC & Company’s interimspresident och CEO.

Vill man ha lite fler tips och mer information om vad man kan se och göra i de fem stadsdelarna på Alla hjärtans dag så ska man gå in på sajten nycgo.com. Men här är några tips på hur man kan få det romantiskt i Bronx, Staten Island, Manhattan, Brooklyn samt Queens:

Old Hollywood Valentine’s Day: Besök alla de platser runt om i New York City där de mest kända romantiska Hollywoodfilmerna utspelats. Det inkluderar besök på Empire State Building (Sleepless in Seattle), Marilyn Monroes berömda tunnelbanegrind, lägenheter i Upper East Side där Breakfast at Tiffany’s utspelade sig och mycket mer.

The Best of Tango: Njut av en tangoföreställning ledd av den världskända Latin Grammisvinnaren Maestro Raul Juarena och mingla med skådespelarna efteråt med gott vin och tapas på Thalia Spanish Theatre i Queens. thaliatheatre.org

St. George Theatre: Om man vill fira Alla hjärtans dag på Staten Island bör man bege sig till St. George Theatre den 15 februari klockan 20.00. Där får man uppleva klassisk Rock & Roll och Doo-Wop-framträdanden i flera olika akter. (stgeorgetheatre.com)

The Morgan Library & Museum: En kort promenad från Grand Central Terminal och Penn Station ligger museumet där man kan se utställningen The Little Prince: A New York Story. Det här är den första utställningen där man på djupet kan ta del av de kreativa besluten Antoine de Saint-Exupéry tog när han skapade sin omtyckta historia som påminner oss om att det som betyder något kan endast bli sett med hjärtat. Pågår fram till den 27 april. (themorgan.org)

The New York Botanical Garden: Njut av en Alla hjärtans dag-date i Tropical Paradise i den Botaniska Trädgården i Bronx den 14 och 15 februari med mörk choklad och mousserande drycker. (nybg.org)

The Rejection Show Valentine’s Day Heartbreak Haven: Brooklyns Littlefield erbjuder kult- och komediserien, The Rejection Show, en kväll där de skildrar de bästa separationerna med hjärtslitande och kärleksrelaterade framträdanden. Beläget i Brooklyn. (littlefieldnyc.com)

Sweeter than Sugar Valentine’s Tour: Gå hand i hand nerför High Line med varm choklad. Utforska Chelsea och West Village medan man avnjuter sex härliga efterrätter längs vägen. Turen pågår ungefär två och en halv timme. (sugartoothtours.com)

Speed Dating: Housing Works Bookstore Café erbjuder en kväll med speed dating i Lower Manhattan där gästerna kommer att bli hopparade med någon baserat på deras favoritbok och vad de för tillfället läser. (housingworks.org)

Valentine’s Weekend Spectacular: Detta evenemang på the Laughing Devil Comedy Club i Long Island City är den ultimata kvällen för en date i Queens, med en uppsättning av manliga och kvinnliga huvudakter som utforskar varandras romantiska ståndpunkter. Drinkar är inkluderat i biljetten. (laughingdevil.com)

Alla hjärtans dag på Times Square: För alla sorts par, Times Square på Alla hjärtans dag är stället att gifta sig på, förnya sina löften eller beundra offentlig konst mitt i hjärtat av staden. (timessquarenyc.org)

Alla hjärtans dag lunchkryssning ombord på Bateaux New York: Njut av tonerna från Bateaux, New Yorks egen pianist/vokalist som spelar en uppsjö av kända favoriter medan man äter i Manhattans enda ”bara-i-glas”-skepp. Gästerna kommer att njuta av en trerätters lunch med en vy över några av New York Citys mest kända sevärdheter. (entertainmentcruises.com)

Erbjudanden och hotellpaket med romantiskt tema:

Affinia Manhattan: Love in New York-paketet inkluderar dessert för två, rosenblads uppbäddningsservice och en flaska vin, en gåva från hotellets egen restaurang och bar - Niles NYC Restaurant & Bar.

Andaz Wall Street (Manhattan): Valentine’s Day weekend package inkluderar en dubbelnatt, champagne på rummet, massage, frukost på sängen och speciella sötsaker.

The Conrad New York (Manhattan): Det här over-the-top package inkluderar en lyxsvit, rundtur med privat chaufför, trerätters middag, privat helikoptertur, massage i sviten, ett spektakulärt blomsterarrangemang, champagne samt kontinentalfrukost på sängen.

Mandarin Oriental (Manhattan): Tänd gnistan på Alla hjärtans dag på The Spa at Mandarin Oriental. ”Magic Over Manhattan”-paketet erbjuder en tretimmars avslappnande flykt i en privat spasvit som har en egen ångbastu och badkar, behandlingar, vin, speciella sötsaker och ännu mer.

The Peninsula (Manhattan): “Cupid Concierge” weekend package: All-inclusive-övernattning inkluderar två dussin röda rosor, lyxig transport till hotellet, champagne, fyra-rätters middag, parmassage och frukost på sängen.