UPPTÄCK KULTURLIVET I EAST VILLAGE

Området East Village i New York City är präglat av ett rikt kulturliv, från punk och rock till teater- och musikscener samt stadens historia. Det ger området en unik atmosfär som lockar både New York-bor och besökare. Att besöka East Village är ett måste för både nya och återvändande besökare.

East Village är ett livligt och häftigt område på Manhattan. Området är fullt av historia, från samlingen av polska och ukrainska invandrare till punk- och rockkulturen. I mars är East Village månadens stadsdel i NYC & Companys kampanj NYCGO Insider Guides, tidigare Neighborhood by Neighborhood, som ska hjälpa turister att uppleva nya områden i staden utanför de traditionella turiststråken.

– Vi är glada över att sätta ett globalt fokus på East Village, från områdets rika restaurangutbud och nattliv till varierade och livliga teater- och kulturerbjudanden, säger Fred Dixon, VD för NYC & Company. Han fortsätter:

– Genom att arbeta med lokalbefolkningen, kan vi visa vad som verkligen gör East Village till ett favoritområde för många New York-bor och besökare från hela världen. Vi uppmuntrar alla att utforska de genuina sevärdheterna och attraktionerna för att få en äkta New York-upplevelse.

– East Village fångar den livliga och dynamiska kärnan i New York City. Med sitt utbud av restauranger och butiker, representerar East Village mångfalden av kulturer i New York City, som erbjuder något för alla oavsett om de besöker staden eller är infödda New York-bor, säger Marty Markowitz, ansvarig för stadsdelarnas marknadsföring för NYC & Company.

Upplev East Village som en lokalinvånare
East Village är ett måste att besöka i New York City. Som en del av kampanjen NYCGO Insider Guides ingår en film om East Village. Filmen fungerar som en guide där New York-bor berättar om affärer, restauranger, sevärdheter och historia som är utmärkande för området. Mer information om East Village, och sevärdheter och händelser i området, finns på nycgo.com/insiderguides.

East Village nås enkelt via tunnelbanelinjerna 4, 5, 6, F, L, N, Q och R.

Sevärdheter och upplevelser i East Village:

• Historiska platser: Genom åren har East Village genomgått stora förändringar. Besökare och New York-bor kan läsa om områdets förflutna på Merchant’s House Museum, ett nationellt historiskt landmärke och det enda hus från 1800-talet i New York City där både inredning och exteriörer har bevarats. St. Mark’s Church-in the Bowery, en kyrka i georgisk stil som byggdes 1799, är också väl värt ett besök.
  • Nattliv: Det råder ingen brist på barer, musikscener och klubbar i det energiska East Village, som Bowery Electric, Manitoba’s, Pyramid Club och Webster Hall.
  • Restauranger och caféer: Från hamburgare och ostron på Black Market till pasta och pizza på Lil’ Frankies och stekt kyckling och ramen på Momofuku Noodle Bar. Det finns ett brett utbud av läckra maträtter i East Village. Populära restauranger är bland annat den banbrytande veganska restaurangen Angelica Kitchen, Café Mogador som är en marockansk och Medelhavsinspirerad restaurang som öppnade 1983, konditoriet Veniero’s Pastry är känt i New York City och erbjuder över 200 sorter av italienska bakverk, och Veselka, en 60 år gammal ukrainsk restaurang som har öppet dygnet runt.
  • Butiker: Trash and Vaudeville säljer kläder i punk- och rockstil som plagg med läder, nitar, djurtryck, kedjor och platåskor. Screaming Mimi’s erbjuder unika vintagekläder och -accessoarer. En annan populär butik är St. Mark’s Bookshop som har böcker och serier.
  • Teater och underhållning: East Village erbjuder ett brett utbud av teatrar och annan underhållning, inklusive prisvärda komedi-föreställningar på UCB East, unika Off-Broadway-föreställningar som Blue Man Group och STOMP samt klassiska produktioner på The Public Theater.
  • Hotell: bo nära områdets attraktioner på exempelvis Hyatt Union Square, ett pulserande hotell med 178 hotellrum och sviter, GEM Hotel SoHo är ett intimt boutiquehotell eller Sixty LES, ett lyxigt hotell som har 141 rymliga rum och flera restauranger. I närheten finns även
    W New York Union Square som är ett modernt hotell med 270 rum och som ligger i den glamorösa byggnaden Beaux-Arts. Ett annat alternativ är fullservicehotellet Holiday Inn Lower East Side som också har en restaurang.

NYCGO Insider Guides: Lär känna våra stadsdelar
New York City består av fem olika stadsdelar: Bronx, Brooklyn, Manhattan, Queens och Staten Island. NYCGO Insider Guides ersätter den tidigare kampanjen Neighborhood by Neighborhood, och lanseras nu i mars 2015. Kampanjen tar New York-bor och besökare bakom stadens kulisser för att visa dess karaktär och de kännetecken som definierar några av New York Citys mest fascinerande stadsdelar.

Lars-Ola Nordqvist, lars@comvision.se, +46 70-689 11 20

NYC & Company är den officiella marknads-, turism- och partnerorganisationen för staden New York, inriktade på att maximera rese- och turismmöjligheterna i de fem stadsdelarna, att bygga ekonomiskt välstånd samt att sprida en positiv image om New York City världen över. För mer information om vad man kan göra och se i New York City, besök nycgo.com.

Citat

Vi är glada över att sätta ett globalt fokus på East Village, från områdets rika restaurangutbud och nattliv till varierade och livliga teater- och kulturerbjudanden.
Fred Dixon, VD för NYC & Company
Fred Dixon, VD för NYC & Company
East Village fångar den livliga och dynamiska kärnan i New York City. Med sitt utbud av restauranger och butiker, representerar East Village mångfalden av kulturer i New York City, som erbjuder något för alla oavsett om de besöker staden eller är infödda New York-bor.
Marty Markowitz, ansvarig för stadsdelarnas marknadsföring för NYC & Company