Nytt läkemedel minskar risken för benskörhet hos äldre kvinnor

Report this content

Det nya läkemedlet Preotact (rekombinant humant parathyroideahormon) minskar risken för kotfraktur hos kvinnor med benskörhet efter klimakteriet, visar en ny studie. Preotact har en stimulerande effekt på benvävnad och bygger nytt ben, vilket gör att skelettet blir både kraftigare och mer hållfast.

Preotact är ett kroppsidentiskt hormon (PTH) för behandling av benskörhet hos kvinnor efter klimakteriet med hög risk för benbrott. I en studie, presenterad i det senaste numret av den internationella tidskriften Annals of the Internal Medicine visade resultaten att Preotact minskade den totala risken för ny eller förvärrad fraktur hos kvinnor med benskörhet efter klimakteriet.

- Preotact ökar bentätheten med 37% och reducerar risken för en ny kotfraktur efter 18 månaders behandling med 58% jämfört med placebo. ” En kotfraktur är en betydande riskfaktor för att utveckla fler frakurer som kan leda till en negativ spiral med allt större sjukvårdsbehov och nedsatt livskvalitet för patienten. Det är viktigt att tidigt bromsa den utvecklingen, säger docent Mats Mogard, medicinsk direktör på Nycomed AB.

Idag finns det två PTH-läkemedel på marknaden som har en anabol effekt på benbävnad och bygger ben. Kostnaden för Preotact är 10% lägre än konkurrenten.

Preotact ska tas som en injektion med en injektionspenna en gång om dagen i 18 månader. Injektionen tas under huden på magen. Hormonet PTH är ett protein som bryts ner av magsaften i magsäcken, därför går det inte att ta Preotact i tablettform. Preotact är det enda PTH-preparatet som inte kräver någon permanent förvaring i kylskåp. Det kan förvaras i rumstemperatur upp till en vecka.

Benskörhet är en av Sveriges vanligaste folksjukdomar. Cirka 500 000 kvinnor i Sverige uppskattas ha benskörhet. Riskfaktorer som påskyndar benförlusterna är inflammatoriska sjukdomar, ämnes-omsättningssjukdomar, en del mediciner (t ex kortison), rökning, hög alkoholkonsumtion, låg kroppsvikt, fysisk inaktivitet samt lågt intag av kalcium och vitamin D.

För ytterligare information:

Mats Mogard, Medicinsk direktör Nycomed AB, 08-731 28 65, 070-342 38 16.

För vetenskapliga frågor:

Östen Ljunggren, Professor Medicincentrum Akademiska sjukhuset Uppsala, 0709-90 01 33. Dan Mellström, Professor Osteoporosmottagningen Sahlgrenska Universitetssjukhuset Östra, 0703-24 75 10.