Ann-Chriztine Ericsson in i LIF:s styrelse

Report this content

Hon tar som en av få kvinnor plats i styrelsen för Läkemedelsindustriföreningen, LIF. Nycomeds vd Ann-Chriztine Ericsson hoppas kunna göra stor nytta som företrädare för ett av de mindre läkemedelsföretagen.

Valet sker vid en extrainsatt föreningsstämma idag.

Ann-Chriztine Ericsson, 49 år och uppvuxen i Habo utanför Jönköping, rankades tidigare i år av Veckans Affärer som Sveriges 109:e mäktigaste kvinna. Motiveringen var den stora omorganisation som hon drivit igenom på Nycomed samtidigt som bolaget utmärkt sig som en snabbväxare på marknaden.

- Vi har regionaliserat vår organisation och vårt arbetssätt. Vi har gjort om den traditionella marknadsavdelningen till en stödfunktion för regionernas arbete, berättar Ann-Chriztine Ericsson.

Vad innebär det?
-Enkelt uttryckt handlar det om att i dialog med våra kunder, till exempel landsting och läkemedelskommittéer, lyssna till behoven och arbeta för gemensamma lösningar.

- Volymmässigt är vi det sjunde största läkemedelsföretaget i Sverige. Dagligen behandlas 450 000 svenskar, många inom äldrevården, med något av Nycomeds läkemedel. Med så stora volymer är det lätt att inse att våra kunders behov kan se väldigt olika ut. Därför har vi satsat på självständiga regioner som kan arbeta utifrån lokala förutsättningar.

Ett exempel där Nycomed försökt hörsamma önskemål från vården gäller det blodförtunnande läkemedlet Waran. Det är ett läkmedel som är livsnödvändigt för många patienter, men som kräver täta kontroller av blodvärden. Det tar stora personella resurser i anspråk. Nycomed inleder därför i höst i samarbete med läkare och ytterligare ett bolag ett försök med hemmatester för att befria patienter och vårdgivare från tidskrävande provtagningar. Förhoppningen är att det ska leda till hälsoekonomiska vinster för samhället.

- Det är ett bra exempel på hur vi försöker lösa ett problem utifrån önskemål vi fått från sjukvården, säger Ann-Chriztine Ericsson.