• Nynas/

Handelsministern inviger ny svavelreningsanläggning – investering på 600 miljoner minskar utsläppen till en femtedel

Report this content

Idag inviger handelsminister Ewa Björling en ny svavelreningsanläggning i Nynäshamn. Specialoljeföretaget Nynas AB investerar nära 600 MKR i den nya anläggningen som innebär att utsläppen från svavelåtervinning minskas till en femtedel av dagens utsläpp.

Anläggningen är byggd för att ge hög tillförlitlighet och innebär ännu ett viktigt steg i Nynas ansträngningar att garantera en hög leveranssäkerhet till kunderna.

Nynas tillverkar 400 000 ton specialoljor i Nynäshamn varav mer än 95 % går till marknader utanför Sverige. Värdet på denna export är nära 4 miljarder SEK per år.

– Nynas har under en femårsperiod investerat över två miljarder kronor enbart i Nynäshamn. Allt för att kunna möta en global efterfrågan på Nynas produkter med en modernare och mer hållbar produktion, säger VD Staffan Lennström.

Nynas ligger i framkant när det gäller utvecklingen av miljöanpassade och mindre hälsofarliga oljor och arbetar kontinuerligt med att utveckla sina produkter för att behålla den starka positionen på världsmarknaden.

Företagets produkter finns bland annat i samhällets viktiga infrastruktur. Nynas olja kyler och isolerar en stor andel av världens el. Det ställs mycket höga krav på renhet för denna olja och Nynas har tagit positionen som global marknadsledare genom sin kunskap och satsningarna på hydreringsteknik i Nynäshamn. Nynas har också utvecklat ett särskilt hållfast bindemedel för tyst asfalt som används alltmer för att minska bullret kring större vägar. Nynas olja finns även i en rad andra applikationer som de nya hybridbatterierna, tryckfärg, oljor för metallbearbetning, smörjmedel och fetter, gummilister och högeffektiva däck.

För ytterligare information kontakta:

Hans Östlin, Kommunikationsdirektör, Nynas AB

Mail: hans.ostlin@nynas.com   Tfn: 0708-93 19 75

Om Nynas

Nynas är ett annorlunda oljebolag. Vår verksamhet är specialoljeapplikationer – vi använder olja för att skapa bestående värden. Inom vårt verksamhetsområde är vi världsledande. Vi har drygt 860 medarbetare, produktionsanläggningar i Europa, USA och Sydamerika och försäljningskontor i 30 länder över hela världen. Allt detta genererar en omsättning på € 2,3 miljarder och en stabil tillväxt För att möta nya behov och krav arbetar vi nära våra kunder för att ständigt utveckla oljans unika möjligheter. Vi kallar det – Taking oil further.

Taggar: