Investering i Nynäshamn ger stora energi- och miljövinster

Report this content

Värmevärden och Nynas har tecknat ett nytt tioårigt avtal för att fortsätta samarbetet kring leverans av ånga till Nynäshamnsraffinaderiet samt tillvaratagandet av restvärme. Genom en investering i Värmevärdens kraftvärmeverk säkerställs en långsiktig försörjning av raffinaderiet med processånga och processvatten samtidigt som stora mängder restvärme från Nynas kan fortsätta tas tillvara till Värmevärdens fjärrvärmenät i Nynäshamn.

– Att använda biobränsle för ett raffinaderi är unikt och samarbetet innebär flera miljöförbättringar för oss och för hela samhället, förklarar Cyril Thebault, platschef på Nynäshamnsraffinaderiet.

Det nya avtalet innebär att en ny anläggning för rening av processvatten kommer att byggas med flera miljövinster som resultat. Förutom energieffektiviseringar motsvarande halva Nynäshamns fjärrvärmenät kommer förbrukningen av stadsvatten också att minska med cirka 120 000 ton per år hos Nynas raffinaderi.

– Den nya anläggningen beräknas kunna frigöra cirka 50 % mer restvärme än idag vilket medför att vi minskar behovet av bränslen och därmed sparar på jordens resurser berättar Jonas Dyrke, affärsutvecklare på Värmevärden.

Samarbetet mellan Värmevärden och Nynas har pågått sedan 2004 då ett samprojekt resulterade i en modern energilösning med ett biobränsleeldat kraftvärmeverk för el-, ång- och fjärrvärmeproduktion, kombinerat med restvärmeåtervinning från raffinaderiet till fjärrvärmenätet. Genom kraftvärmeverket i Nynäshamn förser Värmevärden årligen Nynas raffinaderi med 160 gigawattimmar ånga. Restvärmen, som i sin tur återvinns, uppgår till 35 gigawattimmar vilket motsvarar energi för att värma 1750 villor per år. Satsningen har även inneburit att koldioxidutsläppen i Nynäshamn kunnat minska med 100 000 ton per år.

För ytterligare information kontakta gärna:
Jonas Dyrke, affärsutvecklare, Värmevärden AB, tel. 08-55 76 24 21
Cyril Thebault, platschef Nynas AB, tel. 08-520 650 30

__________________________________________________________________________________

Värmevärden AB är ett energiföretag som levererar fjärrvärme till bostäder, industrier och lokaler. Verksamheten finns i 10 kommuner i Mellansverige och har totalt ca 90 anställda. I flera av Värmevärdens nät finns ett nära samarbete med industrin på orten, på det sättet kan restvärme från industrin användas till att värma bostäder och lokaler, en klimatsmart och effektiv metod att tillvarata jordens resurser.

Nynas är ett annorlunda oljebolag – vi vill nyttja olja, inte elda upp den.Med omkring 1 000 medarbetare, produktionsanläggningar i Europa och Sydamerika samt kontor i över 30 länder, är Nynas inriktat på att forska om, producera och leverera nafteniska specialoljor och bitumen till en växande global marknad. Tillsammans med våra kunder har vi kunskapen att hitta nya tillämpningar och möta nya utmaningar som kan hjälpa till att forma vårt samhälle.Vi utvecklar olja vidare för att skapa värde för våra kunder och den värld vi lever i.