Nynas cirkulära transformatorolja certifieras

Report this content

Att kunna erbjuda en helt cirkulär transformatorolja bidrar starkt till resurseffektivitet för den elektriska industrin. Den lösning som Nynas tillhandahåller i samarbete med Stena får nu en kvalitetsstämpel i form av certifieringen ISCC Plus.

Stena Recycling förser sedan 2023 Nynas med uttjänt olja från transformatorer. Stena samlar in, via ett europeiskt nätverk, kasserad transformatorolja som Stena förbehandlar till Nynas där oljan sedan blir råvara i bolagets tillverkning av åter-raffinerad transformatorolja. En cirkulär lösning som nu också har fått en kvalitetsstämpel i form av certifieringen ISCC Plus.

En nyckelfaktor i certifieringen ISCC Plus är spårbarhet. Standarden garanterar att en råvara kan spåras genom hela värdekedjan, något som vi nu uppnår med vår lösning för Nynas. Vi säkerställer att det finns dokumentation för den återvunna råvaran i alla led som innebär att Nynas produkt är garanterat 100% producerad av återvunnen råvara. Ett samarbete med oss ger därmed en helt cirkulär lösning, Återvinning när den fungerar som bäst, säger Jan-Erik Andersson, Head of Business Area Hazardous Waste Stena Recycling.

Två av Stena Recyclings anläggningar i Sverige för farligt avfall är certifierade och det är via dessa som råvaran till Nynas kvalitetssäkras. Likaså är råvarufraktionen certifierad.

De krav som certifieringen ISCC Plus ställer innebär för producenter, återvinnare och användare av produkten att det går att följa en råvaras hela livscykel, en viktig parameter i omställningen till en mer hållbar värld.

– Att ha hela värdekedjan ISCC Plus certifierad möjliggör att vi kan visa att vår cirkulära transformatorolja, NYTRO RR 900X, lever upp till de krav som ställs på produkten gällande både kvalitet och råmaterial, säger Marika Rangstedt Sustainability Manager Nynas.

Att kunna erbjuda en helt cirkulär transformatorolja bidrar starkt till resurseffektivitet för den elektriska industrin. Då industrin förväntas växa starkt med den ökade elektrifieringen av samhälle och industri är det viktig att material i gamla transformatorer som går att ta tillvara återförs till nya enheter så långt det är möjligt, säger Annika Girod, Marketing Director Nynas.

För ytterligare information kontakta:
Annika Girod, Marketing Director, Nynas AB
E-post: annika.girod@nynas.com

Stena Recycling
Stena Recycling är Sveriges ledande återvinningsbolag och en helhetspartner för att utveckla hållbara cirkulära lösningar inom alla typer av verksamheter. Med 1 900 engagerade medarbetare och 90 anläggningar över hela landet skapar vi långsiktiga lösningar varje dag för såväl kunder som för samhället i stort. Genom att hålla resurserna i omlopp spelar Stena Recycling en viktig och central roll i omställningen till en cirkulär ekonomi.

Nynas - lösningar för omställningen till ett hållbart samhälle
Nynas erbjuder bitumen och nafteniska specialprodukter för applikationer som berör människors liv varje dag, till exempel inom elektrifiering och väginfrastruktur. Vår kärnkompetens är att förädla tunga molekyler till högpresterande specialprodukter med lång livslängd. Vi verkar på en internationell marknad med starkt fokus på Europa och vi har ett nära samarbete med kunderna för att skapa lösningar för att möta utmaningarna och fånga möjligheterna i omställningen till ett hållbart samhälle.

www.nynas.com