Nytello lanserar jeanskollektion inom området lättare yrkeskläder

Report this content

Nytello, ingående i Grollskoncernen, lanserar en ny jeanskollektion för lättare yrkeskläder. Fem byxmodeller och två västar i blått och svart denim med stretch som utvecklats för att tåla att användas som yrkesplagg. – Denim är ett klassiskt och slitstarkt material för arbetskläder som efterfrågats av våra kunder. Den här kollektionen är ett utryck för vår ambition att tillverka sköna och funktionella arbetskläder som även gör att man kan känna sig fin på jobbet, säger Peter Busse, ansvarig för varumärket Nytello på Grolls.

Den nya jeanskollektionen har fått namnet ”Leon 1938”. En kombinerad hyllning till Grolls grundare Leonard Groll och att varumärket Nytello startades i Fritsla 1938.

– Namnet är valt som ett uttryck för kvalitet och hantverkskunnande. Vi har arbetat mycket med tygernas egenskaper och passformen i plaggen. Eftersom vi utvecklar och tillverkar tygerna själva har vi skapat en kollektion som tål att både användas och tvättas. Till skillnad från de flesta jeans idag kan du tvätta den här kollektionen i 60 grader utan att passformen försämras.

Kollektionens modeller kan beskrivas som moderna och klassiska, men samtidigt med ett tydligt fokus på att de ska fungera som yrkesplagg.

– Med kollektionen ”Leon 1938”, för vi in ett modernare formspråk också bland de lättare yrkeskläderna. Vi vet att många av våra kunder vill vara snygga på arbetet och önskar mer mode i sina yrkeskläder. Jag ser gärna att Nytello leder utvecklingen med ett ökat inslag av mode inom de traditionella yrkeskläderna. Min ambition är att vi säljer minst 25 000 jeans varje år till personal inom vård, hemtjänst, skolor, restaurang, städ och service.

Arbetet med att utveckla kollektionen ”Leon 1938” startade så sent som i slutet av förra året. Om försäljningen går som planerat räknar Peter Busse med att kollektionen breddas med nya modeller och nya plagg varje år.

– Vi tittar redan på andra användningsområden för våra denimtyger. Vi har redan lanserat ett förkläde och förmodligen kommer en ny kockrock i jeanstyg lite senare i år. Men vi ser också andra intressanta yrkesplagg som är väldigt lämpliga att tillverka i denim.

För mer information:

Peter Busse, ansvarig för varumärket Nytello. Tel: 070-605 11 51. E-post: peter.busse@grolls.se

Karl Jartun, koncernchef och vd Grolls. Tel: 070-377 74 82. E-post: karl.jartun@grolls.se

www.nytello.se

www.grolls.se

Nytello tillverkar arbetskläder och utrustning till personal inom vård- och omsorg, städ, kök, dental och olika serviceyrken. Verksamheten grundades 1938 i Fritsla där skräddaren Ivar Johansson började tillverka kläder vid Nya Textilfabriken. 1971 bytte företaget namn till Nytello och ingår sedan 2011 i Grolls.

Grolls är i dag en ledande aktör i Norden inom arbetskläder och personlig skyddsutrustning genom en butikskedja bestående av 48 butiker i Sverige, Norge, Finland och Estland. Grolls äger även varumärkena Björnkläder, Univern och Nytello. Grolls ägs sedan december 2010 av privatkapitalbolaget Litorina, som investerar i och utvecklar mindre och medelstora nordiska företag.

Taggar:

Citat

Denim är ett klassiskt och slitstarkt material för arbetskläder som efterfrågats av våra kunder. Den här kollektionen är ett utryck för vår ambition att tillverka sköna och funktionella arbetskläder som även gör att man kan känna sig fin på jobbet.
Peter Busse, ansvarig för varumärket Nytello på Grolls