Dagliga verksamheten Stora Blå Syd tävlar i Musikschlaget

Muikschlaget är en nationell musiktävling som arrangeras av och för musiker med funktionsnedsättningar. För andra gången har ett av bidragen från den dagliga verksamheten Stora Blå Syd i Lund gått vidare till finalen i Sundsvall 15 november.

Musiktävlingen Musikschlaget, som har funnits i fyra år, arrangeras av Studieförbundet Bilda och bandet Maitraiders i Sundsvall. Årets final går av stapeln 15 november på restaurang Aveny i Sundsvall. De tio tävlande bidragen kommer från hela Sverige. I finalen tävlar också två wild cards från de åtta deltävlingar som hölls under april och maj tidigare i år.

Ett av bidragen kommer från Nytidas dagliga verksamhet Stora Blå Syd som riktar sig till personer med funktionsnedsättning och ett särskilt intresse för musik. Det är musikern Calle Doolke, även sångare i Stora Blå Syds eget band Crazy Mike, som tävlar med låten "Raphael, whats in your mind”. Texten är skriven av Calle Doolke själv. För musiken står Stora Blå Syds gruppchef Niklas Böhme.

Calle Doolke har varit arbetsdeltagare på Stora Blå Syd sedan starten för drygt ett år sedan. Han har en röst som ofta jämförs med Iggy Pop och har varit sångare i bandet Crazy Mike sedan 2007, ett band som startades av den dåvarande musikläraren Niklas Böhme på en av Lunds kommuns LSS-enheter. Niklas Böhme är idag gruppchef på Stora Blå Syd där han fortsatt att vidareutveckla Crazy Mike.

Kontakta gärna Stora Blå Syds gruppchef Niklas Böhme för intervju.

Epost: niklas.bohme@nytida.se

Nytida är en av Sveriges ledande aktör när det gäller stöd till människor med medicinsk eller social funktionsnedsättning. På våra 250 verksamheter börjar en ny tid för våra kunder vars livskvalitet ytterst garanteras av 4 700 experter på stöd och omsorg. Tillsammans med vårt systerföretag Vardaga ingår vi i Ambea, www.nytida.se