Gatans Lag och Nytida samarbetar under 2024

Träningar med Gatans Lag är ett sätt att förändra livssituationen för personer med missbruksproblematik. En viktig insats och därför vill Nytida inleda ett permanent samarbete under 2024.

Varje tisdag har Gatans Lag anordnat träningspass på Nytidas boende Skarpnäcksgården med målet att avleda de boende från missbruk. Skarpnäcksgården välkomnar hemlösa personer med missbruksproblem och samsjuklighet.

- Vår vision i Gatans Lag är tydlig: att besegra de utmaningar som missbruk, hemlöshet och psykisk ohälsa innebär genom gemenskap och träning. Därför är vi väldigt glada över att Nytida valt att fortsätta samarbeta med oss för att hjälpa människor att hitta en positiv väg framåt säger Viveka Holmberg, verksamhetsansvarig i Gatans Lag.

Gatans Lag är en förening som satsar på fysisk aktivitet för personer som lever eller har levt i hemlöshet, missbruk, kriminalitet eller annat socialt utanförskap.

- Mycket forskning visar att träning minskar suget för substanser, fortsätter Viveka Holmberg. Gruppträning är något som skapar glädje och som alla kan utöva.

Skarpnäcksgården har valt att fokusera på fysiska aktiviteter. Både för att främja den fysiska och psykiska hälsan, men också för att avleda från missbruk.

Träningen minskar stress och oro och gör deltagarna lugnare och mer närvarande, säger Shakil Sarker, placeringssamordnare på Nytida. Det är självklart för oss att samarbeta med Gatans Lag.

Presstjänst

E-post: press@ambea.se

Nytida ger stöd till barn, unga och vuxna för hela livets behov inom funktionsnedsättning och psykosocial problematik. Vi erbjuder boende, daglig verksamhet, stöd till individ och familj samt skola på cirka 400 enheter runt om i landet. Vi ska vara kvalitetsledande i allt vi gör och vår vision är att göra världen lite bättre, en människa i taget. Våra medarbetare stärker individen i att leva ett självständigt liv. Nytida ingår i företagsgruppen Ambea. www.nytida.se