Hedens tillsynsboende ger en trygg nystart

Den 1 januari 2015 öppnade Hedens tillsynsboende med 7 platser på Hamrelund i Bollnäs. Här erbjuds ett tryggt boende för den som har svårt att få ett förstahandskontrakt på bostadsmarknaden eller av annan anledning behöver ha någonstans att bo under trygga former.

Hedens tillsynsboende är ett boende för den som tidigare haft problem, men inte längre aktivt brukar alkohol och droger, eller som har olika former av psykiska funktionsnedsättningar. Det är kommunerna som beslutar om vem som ska få plats på boendet och tar kontakt för placering. Hedens tillsynsboende kan erbjuda plats med kort varsel, när behovet uppstår.

Utöver avtal med kommunen så tecknas ett andrahandshyresavtal med den boende. Vid behov tas alkohol- och drogtester.

”Vi stöttar de boende med bland annat kontakt med myndigheter, försäkringskassa, etc för att de senare ska kunna bo i ett eget boende i hemkommunen. På Hedens tillsynsboende bor den enskilde i en fräscht möblerad lägenhet och har tillgång till gemensamhetsutrymme under dag- och kvällstid. I samma huskropp som boendet finns restaurang Hammaren där det går att köpa lunch och middag”, berättar verksamhetschef Kristina Ellström.

”Vi gör tillsyn i samtligas lägenheter på fastställda och oregelbundna tider under dygnet. När det är dags för den enskilde att flytta ut från Hedens tillsynsboende får han eller hon använda oss som referens för lättare kunna komma in på den ordinära bostadsmarknaden”, säger Kristina Ellström.

Hedens tillsynsboende är en ny enhet inom Nytidas verksamhet Hedens Omvårdnadscenter i Bollnäs. Hedens Omvårdnadscenter har förutom det nya tillsynsboendet ytterligare 6 enheter med totalt 56 platser: Heden, Hedbacken, Hedgården, Solheden, Björkheden och Solrosen, en utslussningsenhet i centrala Bollnäs med 6 platser.

Fakta: Hedens Omvårdnadscenter arbetar med personer med olika typer av psykiska funktionsnedsättningar eller missbruksproblem. Arbetssättet har sin tydliga grund i att man använder ”hjälpande relationer” som ett verktyg för att stärka individens sociala, psykiska och praktiska förmågor, exempelvis att handskas med symtom, klara av umgänget med andra och att sköta ett hem.

Målet är att ge stöd till personlig utveckling och att individen ska få möjligheter att skapa ett värdigt liv. Hedens Omvårdnadscenter ser var och en som en individ och inte som ett problem. Personalen tar sig tid och visar att varje individ är viktig.

För mer information, kontakta: Verksamhetschef Kristina Ellström, Hedens Omvårdnadscenter, telefon 0733-271836.

Nytida är Sveriges ledande aktör när det gäller stöd till människor med medicinsk eller social funktionsnedsättning. På våra 250 verksamheter börjar en ny tid för våra kunder vars livskvalitet ytterst garanteras av 4 700 experter på stöd och omsorg. Tillsammans med vårt systerföretag Vardaga ingår vi i Ambea. www.nytida.se