Norrmalms LSS får priset ”Årets samarbete” i Nytida

De åtta grupp- och servicebostäderna inom Norrmalms LSS fick den 7 december motta Nytidas hederspris för ”Årets samarbete” 2016. Norrmalms LSS var en av tiotalet nominerade verksamheter till Nytidas kvalitetspriser för året och erövrade sitt pris i tuff konkurrens.

De åtta enheterna inom Norrmalms LSS ligger nära varandra i Vasastan och det utnyttjar till ett fungerande samarbete. Under året har de till exempel varit testpiloter för Nytidas hälsocirklar, som syftar till att stödja hyresgästerna i grupp- och servicebostäderna till bättre hälsa ur olika perspektiv. Det kan handla om allt från kost och motion, till att må bra genom att få utveckla kulturella eller estetiska intressen.

Testverksamheten har fallit mycket väl ut och både hyresgäster och personal mår bra tillsammans. Medlen är enkla: Man testar nya spännande och nyttiga maträtter, promenerar istället för att åka buss, spelar pingis, tränar i gymmet, går på teater eller konserter. Det centrala läget mitt i Stockholms City medför närhet till många olika aktiviteter, vilket man utnyttjar till glädje för hyresgästerna. De olika enheterna besöker varandra för att låna exempelvis gym eller pingisbord. På varje enhet finns ett hälsoombud, en medarbetare med särskilt intresse för hälsa.

─ Ett gott samarbete är en förutsättning för att Norrmalms LSS lyckats så bra med sin hälsosatsning. De genomför gemensamma ledningsgruppsträffar, planeringsdagar, och aktiviteter. Samarbetet har bland annat lett även till effektiviserad rekrytering och personaltillsättning, säger Nytidas affärsområdeschef Patrik Attemark.

En gruppbostad och en servicebostad på Karlbergsvägen, en gruppbostad med två enheter på Medevigatan, två gruppbostäder på Norrtullsgatan, en gruppbostad på Lilla Bantorget och en på Torsgatan samt en servicebostad på Frejgatan ingår i Norrmalms LSS, som drivs på entreprenad av Nytida på uppdrag av Stockholms stad.

För mer information, kontakta verksamhetscheferna Lejla Curic eller Kristina Jovanovic på Norrmalms LSS.

Telefon: Lejla: 0733-77 52 73, Kristina 0733-27 18 24

Nytida är Sveriges ledande aktör när det gäller stöd till barn, unga och vuxna med medicinsk eller social funktionsnedsättning. På våra över 350 verksamheter börjar en ny tid för våra kunder vars livskvalitet ytterst garanteras av 7 000 experter på stöd och omsorg. Tillsammans med vårt systerföretag Vardaga ingår vi i Ambea.